18 listopada 2017, 09:00:LiveChat Hackathon #3 - LiveChat Software, al. Dębowa 3, 53-134 Wrocław, Polska

Towary do Lidla dostarczą ciężarówki bez kierowcy

Towary do Lidla dostarczą ciężarówki bez kierowcy

Już od przyszłego roku rozpocznie się pilotaż nowego projektu niemieckiej sieci dyskontów Lidl. Do jednego ze sklepów towary będą dostarczane za pomocą ciężarówek bez kierowcy. Mowa o placówce w szwedzkiej miejscowości Halmstad.

Dlaczego akurat Szwecja? Lidl podpisał umowę o współpracy z lokalną firmą Einride. Takie informacje można znaleźć na stronie firmy, a w sieci podał je między innymi serwis InnovatorsMagazine.

Czytaj także: Inteligentny wózek w Carrefourze. Właśnie tak może wyglądać przyszłość zakupów

Kierowcy to zawód na wymarciu?

Często można natknąć się na dyskusje dotyczące automatyzacji codziennego życia. Zazwyczaj pojawia się wtedy ktoś, kto stwierdzi, że maszyny zabierają ludziom pracę. Jednym z najbardziej zagrożonych zawodów są właśnie kierowcy. Technologie autonomicznych pojazdów rozwija wiele dużych i małych firm na całym świecie. Wystarczy wymienić takich gigantów jak Google czy Uber. Kilka tygodni temu testy „samochodów bez kurierów” ogłosiła również firma DHL – DHL testuje samochody bez kurierów.

Czytaj także: W Dubaju policja ma ścigać przestępców na „dronach”

Pojazd szwedzkiej firmy Einride nazywa się T-pod. Można w nim umieścić nawet 15 europalet z towarem, a jego maksymalna ładowność to 20 ton. T-pod to oczywiście pojazd zasilany napędem elektrycznym. Zgodnie z informacjami ze strony Einride ciężarówka może przejechać nawet 200 kilometrów na jednym ładowaniu.

Warto też dodać, że T-pod nie będzie całkowicie niezależny od człowieka. W razie potrzeby można przejąć nad nim kontrole i sterować zdalnie. To, że Einride jest firmą pochodząca ze Szwecji nie jest jedynym powodem dla którego pilotaż startuje właśnie w tym skandynawskim kraju. W lipcu szwedzki rząd wydał pozwolenie na poruszanie się samochodów autonomicznych po krajowych drogach.

Niewykluczone, że podobne rozwiązania zaczną pojawiać się także na polskich drogach. Podczas wrześniowej konferencji „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” minister infrastruktury i budownictwa wraz z ministrem energii zapowiedzieli rozpoczęcie współpracy na szczeblu rządowym w zakresie automatyzacji ruchu drogowego w Polsce. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj – Rząd wesprze rozwój autonomicznych pojazdów w Polsce. Niestety regulacje to nie jedyna przeszkoda – w Polsce głównym problemem jest niestety brak odpowiedniej infrastruktury.

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone