Według badań IAB Polska z 2020 roku ponad 90% internautów w wieku powyżej 15 lat korzysta ze smartfonów. Jednocześnie wszystkie media tradycyjne tracą zasięg. Telewizji nie ogląda już ponad ¼ internautów, zaś tradycyjna prasa w ciągu 2 lat odnotowała spadek o połowę (z 79% w 2018 r. na 39% w 2020 roku). Również radio słuchane poprzez tradycyjny odbiornik znacznie straciło udział w rynku (z 78% w 2018 roku na 51% w 2020 roku).

Nadążyć za zmianą

Wzrost popularności gier mobilnych wiąże się także z faktem ich łatwej konsumpcji – każdy, kto ma smartfon lub tablet, może z nich korzystać. Poza tym w większości są one darmowe, przynajmniej na początku. Mając na uwadze zmiany w korzystaniu z gier oraz ich nowe formy, które powstały w ostatnich latach, branża gamingowa i gamblingowa musi dostosować się do oczekiwań klientów.

Transformacja cyfrowa i mobilna wymaga od firm modyfikacji dotychczasowej strategii i przyjęcia nowego modelu biznesowego. W przypadku branży gamblingowej, która do niedawna bazowała wyłącznie na stacjonarnych salonach, przemiana ta jest kluczowa. Digitalizacja stanowi wyzwanie, ale jest jednocześnie ogromnym ułatwieniem w prowadzeniu biznesu. Nowe technologie pozwalają na przeprowadzanie szybkich i pogłębionych analiz oczekiwań klientów.

– O ile gry komputerowe i konsolowe są już z nami od lat, o tyle migracja rozrywki na urządzenia mobilne dla wielu firm nadal stanowi wyzwanie. W Promatic idąc za trendem connected-device i urządzeń mobilnych od ponad dwóch lat produkujemy wszystkie nowe gry jednocześnie w wersji na urządzenia stacjonarne (automaty), komputery i smartfony (online games). Równocześnie stale badamy zainteresowania i oczekiwania polskich oraz zagranicznych użytkowników pod kątem tematyki gier – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

– Analizując oczekiwania naszych klientów, kilka lat temu zdecydowaliśmy się stworzyć pierwszą grę brandowaną z udziałem rodzimych gwiazd. Na polski rynek wypuściliśmy dwie superprodukcje – z udziałem Mariusza Pudzianowskiego oraz Zenka Martyniuka. I to był strzał w dziesiątkę – obie gry odniosły wielki sukces – tłumaczy Paweł Mazurek CMO Promatic Group.

Covidowe przyspieszenie

Ze względu na pandemię, 64% graczy zdecydowało się na korzystanie z kasyn internetowych. W 2020 r. przychody z gier losowych online wyniosły 66,67 mld USD, a oczekiwana wartość rynku w 2026 roku ma sięgnąć 100 mld USD.

– Wyniki te są imponujące. Myślę jednak, że ze względu na pandemię są zawyżone. Podczas lockdownu użytkownicy masowo szukali rozrywki w internecie z powodu braku alternatywy. Oczywiście wiele nowych nawyków już z nami pozostanie, lecz nadal potrzebujemy bezpośredniego kontaktu. Sądzę, że gracze z czasem będą chcieli wrócić do tradycyjnej rozrywki. Gry online i kasyna stacjonarne nie są dla siebie konkurencją, lecz stanowią dobra komplementarne – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

Eksportowanie rozrywki i gier losowych na urządzenia mobilne jest dziś koniecznością, jednak nie można zapominać o specyfice branży gamblingowej. Kasyna stacjonarne, podobnie jak restauracje, poza swoją główna funkcją, pełnią też rolę miejsca spotkań. Dziś na rynku gier losowych źródłem sukcesu jest działanie wielotorowe.