Ta miłość do samochodów doprowadziła wiele miast do stanu ciągłego paraliżu komunikacyjnego ( londyńscy kierowcy poruszają się średnio z prędkością 19 km/h), rosnącego zanieczyszczenia powietrza, czy wreszcie rozpadu relacji społecznych (długie dojazdy i tkwienie w korkach znacznie ograniczyło czas, który spędzany z rodziną, przyjaciółmi, czy sąsiadami).

Czytaj także: Apple nieufne wobec biometrii? Nowa funkcja w iOS 11

W kierunku gospodarki opartej na dzieleniu się

Ranking-transport-sharing-w-europie.

Przełom XX i XXI wieku przyniósł zmianę w podejściu do posiadania środków transportu. Wraz z rozwojem tzw. sharing economy, pojawiło się wiele systemów oferujących współdzielenie rowerów, samochodów, czy skuterów (tzw. bike-, car-, czy scooter- sharing).

Dzięki takiemu podejściu, coraz mniej nieużywanych samochodów będzie zajmowało przestrzeń w naszych miastach (badania pokazują, że o ile prywatny samochód zaspokaja potrzeby jednej osoby bądź rodziny, o tyle samochód współdzielony może służyć nawet 60 osobom), zmniejszą się korki oraz zanieczyszczenie powietrza. Rewolucja już się rozpoczęła i coraz więcej miast przyłącza się do niej każdego dnia.

Transport – sharing w Europie

Zespół ShopAlike przeanalizował i porównał systemy transport- sharingu w europejskich stolicach, by sprawdzić na ile wspierają one rozwój tych proekologicznych rozwiązań. Pod lupę wzięto 28 stolic państw członkowskich Unii Europejskiej. Przeanalizowano je pod kątem bike-, car- i scooter- sharingu, liczby dostępnych pojazdów na 10 tys. mieszkańców, a także średniej ceny za pierwszą godzinę jazdy.

Za najbardziej sprzyjający tego typu rozwiązaniom uznano Paryż, który zwyciężył we wszystkich trzech kategoriach. Po piętach depczą mu Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam, które także oferują wszystkie 3 rodzaje transportu. Szczegółowe rankingi pokazują, jak miasta plasują się w poszczególnych kategoriach.

Czytaj także: W Gdańsku rusza pierwszy w Polsce car-sharing aut elektrycznych

Warszawa w czołówce

top-10-rowery-transport-sharing-w-europie.

Warszawa uplasowała się na bardzo dobrym, czwartym miejscu. Najbardziej rozbudowany w Polsce system roweru publicznego Veturilo oferuje gęstą sieć stacji z prawie 5000 rowerów w bardzo przystępnej cenie. Systemy car-sharingu i scooter-sharingu są dość nowe, ale już dość dobrze rozwinięte.

Istnieje kilka systemów udostępniających łącznie ok. 900 samochodów. Istnieje też system dzielonych skuterów, co dowodzi, że Polacy są otwarci na tego typu nowinki (jak dotąd jedynie 8 innych stolic może się nimi cieszyć).