Triggo jako jedyny samochód na świecie pokonuje korki i parkuje ze swobodą jednośladu. Produkcja auta rozpocznie się w 2021 roku – czytamy w komunikacie. Od miesiąca prototypy Triggo można spotkać na ulicach Warszawy w ramach prowadzonych intensywnie przedhomologacyjnych testów drogowych.

Triggo – pierwszy polski samochód na targach Geneva Motor Show 2020

To pierwszy samochód na świecie, który dzięki zastosowaniu innowacyjnego mechanizmu umożliwiającego zmianę geometrii przedniego zawieszenia, pozwala kierowcy ominąć korki. Przednia oś pojazdu jest dynamiczna – w zależności od potrzeby zwęża się i rozszerza, dzięki czemu elektryczny samochód Triggo swobodnie porusza się między pasami ruchu zajętymi przez samochody i płynnie pokonuje trasę nawet wtedy, kiedy na drodze jest korek. Nadwozie pojazdu zaprojektował Sebastian Nowak, odpowiedzialny za scenografię do serii Wiedźmin czy projektowanie pojazdów do gry Cyberpunk 2077.

Samochód posiada dwa tryby jazdy: drogowy i manewrowy. W trybie drogowym szerokość przedniej osi wynosi 148 cm, a prędkość maksymalna to 90km/h. W tym trybie podróżujemy pojazdem stabilnym i statecznym. Drugi, to tryb manewrowy, w którym przednie zawieszenie zwęża się do zaledwie 86 cm, upodobniając Triggo do motocykla. Tutaj prędkość ze względu na bezpieczeństwo użytkowników jest ograniczona do 25 km/h. Prowadzenie nie wymaga umiejętności wykraczających ponad kierowanie standardowego samochodu z automatyczną skrzynią biegów.

Triggo w modelu carsharingu?

Wprowadzenie Triggo do komercyjnego użytku przewidywane jest w 2021 roku, co jest dobrą wiadomością dla rynku elektromobilności w Polsce. Pojazd od początku był projektowany i dostosowywany do wymogów świadczenia usług automatycznego wynajmu – prawdopodobnie chodzi o coś na kształt carsharingu.

W samochodzie zastosowano system baterii wymiennych, co pozwala na szybkie doładowanie pojazdu bez konieczności budowania drogiej infrastruktury ładowania, ograniczając ją do paru punktów zbiorczych rozlokowanych w strategicznych miejscach miasta. Gdy bateria w danym pojeździe ulegnie wyczerpaniu, system powiadomi o tym odpowiednie służby, które dostarczą naładowany akumulator na miejsce i będą w stanie wymienić go w parę minut. Triggo ma także system drive-by-wire, dzięki któremu jest sterowany w pełni cyfrowo.

W planach rozwoju mieści się także szybkie zaimplementowanie w Triggo funkcjonalności  „platooning” – umożliwiającej półautomatyczne przebazowanie kilku pojazdów przez jednego „ludzkiego” kierowcę. W dalszej perspektywie Triggo będzie wykorzystywane do świadczenia usług robotaxi, pozwalających automatycznie udostępniać pojazdy zawsze i dokładnie tam, gdzie potrzebują ich użytkownicy – wyjaśnia spółka w komunikacie.