Aplikacja mObywatel została poszerzona o trzy nowe funkcje. Do elektronicznej wersji dokumentów, obok dowodu osobistego, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego czy legitymacji szkolnej i studenckiej, dołącza właśnie legitymacja emeryta-rencisty, oraz adwokacka i poselska. Dzięki nim, łatwiej będzie można skorzystać z przysługujących ulg oraz świadczeń zdrowotnych, a w przypadku cyfrowego dokumentu adwokatów i posłów – realizować zawodowe zadania i obowiązki.

Co się zmienia w aplikacji mObywatel?

Od teraz wyrobienie cyfrowego dokumentu emeryta i rencisty nie wymaga już żadnego wniosku ani wizyty w ZUS. Cały proces odbywa się automatycznie. Wystarczy zainstalować w swoim telefonie aplikację mObywatel i dodać do niej legitymację emeryta-rencisty.

Z mObywatela można korzystać zarówno z poziomu przeglądarki na dowolnym urządzeniu, jak też aplikacji na swoim telefonie komórkowym. Aplikacja już teraz umożliwia pobranie cyfrowych kopii swoich dokumentów. Wśród nich są między innymi dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny, legitymacja szkolna czy legitymacja studencka. Ponadto, mObywatel wyświetla nasze elektroniczne recepty, czy bilety kolejowe.

Z końcem 2022 r. włączone zostały kolejne usługi m.in. możliwość składania wniosków/oświadczeń dotyczących zwiększenia limitu na energię elektryczną (przy pomocy aplikacji Polacy złożyli 21 519 wniosków, natomiast przez stronę www – 13 464), czy też wniosku o dodatek elektrycznych dla gospodarstw domowych (przez aplikację złożono 1 305 wniosków, a przez stronę 1 921).

Nowe funkcje w aplikacji od 9 stycznia 2023:

  • mLegitymacja emeryta i rencisty – działa tak, jak tradycyjny dokument. Pokazując ją na ekranie smartfona, osoba uprawniona potwierdzi, że jest emerytem lub rencistą i skorzysta z ulg i uprawnień jej przysługujących, np. zniżek do biletów.
  • mLegitymacja adwokacka – dzięki niej potwierdzisz prawo do wykonywania zawodu.
  • mLegitymacja poselska – ułatwi posłom wykonywanie obowiązków wynikających z pełnienia mandatu parlamentarnego. Posłowie zyskają m.in. możliwość użycia elektronicznej legitymacji w trakcie podejmowania interwencji poselskiej czy potwierdzania uprawnień do ulg jeżdżąc środkami transportu publicznego.