Vipps nie jest znane w Polsce, ale to wiodący norweski operator płatności mobilnych. Dzisiaj ogłoszono, że fintech nawiązał strategiczne partnerstwo z Visa, które ma przyśpieszyć rozpowszechnienie płatności w Europie. Vipps to popularny system do wykonywania mobilnych przelewów na numer telefonu.

Spółka została założona przez bank DNB. W 2017 roku część udziałów sprzedano do grupy 106 norweskich banków. Jak można się domyślać, celem tego manewru było nie tylko powstrzymanie zakusów GAFA do wejścia na skandynawski rynek, ale też zmniejszenie poziomu ambicji do rozwoju podobnych rozwiązań przez inne banki z regionu. Sam fintech powstał w 2015 roku (czyli w tym samym okresie co BLIK) – w 2018 roku firma miała 2,8 mln użytkowników, czyli całkiem sporo.

Obecnie jest to już 3,7 mln w samej Norwegii, która ma 5,4 mln mieszkańców. W trakcie pandemii apka zaliczyła gwałtowny wzrost popularności – liczba transakcji dokonywanych za pośrednictwem Vipps wzrosła o 145%! Innymi słowy, to prawdopodobnie jeden najpopularniejszych fintechów w Norwegii i wielu młodych mieszkańców tego kraju wręcz nie wyobraża sobie smartfona bez tej aplikacji. Prócz tego spółka ma ponad 30 tys. klientów biznesowych.

Dzięki współpracy z Vipps klienci i partnerzy Visa będą mieli możliwość wykorzystania platformy do tworzenia własnych aplikacji płatniczych, oferowania konsumentom nowych metod płatności i otrzymywania ich oraz zarządzać własnymi pieniędzmi.

Vipps w czasie pandemii rósł jak szalony

Covid-19 zwiększył zapotrzebowanie na bezpieczne rozwiązania w handlu internetowym na całym świecie. Obecnie coraz więcej konsumentów i firm wybiera płatności cyfrowe jako najlepszy sposób na zarządzanie codziennymi wydatkami. Ponad 75 proc. płatności Visa w Europie realizowanych jest w sposób zbliżeniowy, natomiast w czerwcu 2020 roku transakcje w obszarze e-commerce w dwudziestu krajach europejskich wzrosły o 25 proc. r/r.

– W dzisiejszym świecie możliwość płacenia cyfrowo i bezgotówkowo w sklepie stacjonarnym, w internecie czy przez aplikację nie jest już po prostu wygodą, lecz stała się koniecznością. Jako wiodąca marka płatnicza dążymy do tego, aby zapewnić konsumentom i firmom dostęp do bezpiecznych płatności w obszarze e-commerce, bez względu na miejsce pobytu czy posiadane urządzenie mobilne – powiedział Antony Cahill, Managing Director European Regions w Visa. – Nasze partnerstwo z Vipps umożliwi współpracującym z nami bankom opracowanie i tworzenie łatwych w obsłudze produktów płatniczych i portfeli cyfrowych. Dzięki temu będą oni w stanie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na płatności zbliżeniowe, internetowe i mobilne.

– Nasza strategia międzynarodowego wzrostu opiera się na współpracy. Visa jest światowym liderem w obszarze płatności cyfrowych, a Vipps stworzył wspieraną przez banki aplikację, która odniosła niespotykany sukces – wierzymy, że nasze partnerstwo może zdziałać cuda. Dzięki tej współpracy banki zyskają możliwość oferowania bardziej inteligentnych i prostych usług płatności cyfrowych dla klientów w Europie i poza nią. Wspólnie z Visa będziemy wykorzystywać dobre praktyki, specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, aby tworzyć usługi, które wzbudzą entuzjazm dzięki swojej niezrównanej prostocie – powiedział Rune Garborg, CEO, Vipps.

/LP/Fintek.pl