Marek Borowski, Vuyap
Marek Borowski, Vuyap

Pierwsza w Polsce naklejka fundraisingowa

Łukasz Piechowiak: Czym jest Vuyap i skąd pomysł na ten fintech?

Marcin Borowski: Vuyap – to pierwsza i jedyna w Polsce naklejka fundraisingowa wspierająca zbiórki offline dzięki mobilnym i zbliżeniowym płatnościom bezgotówkowym. Wbudowany w naklejkę tag NFC pozwala na uruchomienie strony płatności (dotacji) bezpośrednio w smartfonie darczyńcy, bez potrzeby instalacji dedykowanej aplikacji mobilnej.

Uzupełnieniem rozwiązania są umieszczone na naklejce kody QR, które podobnie jak tagi NFC, przenoszą osobę skanującą do strony internetowej dotacji. Naklejki są elementem w pełni pasywnym. To znaczy, że nie wymagają do swojej pracy zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

Pomysł wziął się z potrzeby rozwiązania problemu przyjmowania datków w sposób bezgotówkowy w świecie realnym. Aktualnie dostępne instrumenty mają szereg wad, które uniemożliwiają ich stosowanie na szeroką skalę. Dodatkowym bodźcem było wdrożenie natywnej obsługi tagów NFC w systemach operacyjnych firmy Apple, a także rosnąca popularność portfeli mobilnych Apple Pay i Google Pay w Polsce i na świecie. Są one wręcz stworzone dla Vuyap.

Vuyap

Prosty model, który wykorzystuje popularność portfeli cyfrowych

Ł.P.: Dobrze, ale jak to działa?

M.B.: Działanie Vuyapa możemy opisać z dwóch niezależnych perspektyw tj., darczyńcy oraz beneficjenta. Beneficjent czy twórca zbiórki dostaje dostęp do aplikacji webowej, w której to może tworzyć zbiórkę i nią zarządzać. Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia zbierania środków jest pozytywna weryfikacja u operatora płatności (Blue Media lub Stripe). Użytkownik może personalizować swoją internetową stronę dotacji oraz stronę podziękowania/komunikat podziękowania darczyńcy, ma dostęp do dedykowanego kodu QR oraz możliwość zamawiania kolejnych naklejek.

Twórcy zbiórek nie muszą płacić żadnych miesięcznych subskrypcji. Wszystkie prowizje pobierane są ze środków przekazywanych przez darczyńców. Od każdej transakcji potrącana jest prowizja Vuyap oraz prowizja operatora płatności: Blue Media lub Stripe. Wysokość prowizji jest zależna od wybranego operatora oraz typu zbiórki. Opcjonalny koszt jaki muszą ponieść Twórcy to zakup naklejki w wysokości 9.90 zł brutto.

Z kolei z punktu widzenia darczyńcy, Vuyap działa jak bramka płatności. Po przyłożeniu telefonu do naklejki lub zeskanowaniu kodu QR otwiera się strona internetowa dotacji, na której to może dokonać datku z wykorzystaniem portfela mobilnego lub w bardziej klasyczny sposób (karta płatnicza, przelew bankowy, BLIK). W przypadku posiadania skonfigurowanego portfela mobilnego datek można przekazać dokładnie w trzech kliknięciach. Jest to więc najbardziej zoptymalizowany system na rynku.

Ł.P: Czy Państwa rozwiązanie wymaga licencji lub specjalnych pozwoleń?

M.B.: Dostarczamy usługę techniczną, więc nie wymaga to licencji w myśl Ustawy o usługach płatniczych. Adekwatne licencje posiadają podmioty, które zapewniają przetwarzanie płatności. Rejestracja i utworzenie konta na platformie jest całkowicie bezpłatna.

Vuyap

#tosiemusiudac 50 tys. naklejek z NFC w całej Polsce

Ł.P: Jakie macie Państwo plany rozwoju?

M.B.: Planujemy zwiększyć świadomość i rozpowszechnić wiedzę na temat możliwości przyjmowania datków bezgotówkowych wśród osób zarządzających tzw. trzecim sektorem gospodarki (organizacje non-profit).

Dostrzegamy tu ogromny potencjał związany z transformacją w kierunku płatności bezgotówkowych, którą pandemia jeszcze bardziej przyśpieszyła. Wraz z Blue Media przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne warunki, które sprawiają, że oferta Vuyap jest bardzo konkurencyjna. Wierzymy, że uda nam się dynamicznie zagospodarować tę perspektywiczną niszę na rynku.

Prócz tego współpraca z drugim operatorem, którym jest Stripe, pozwala nam działać na rynkach międzynarodowych. Dzięki temu aktualnie możemy świadczyć nasze usługi w 40 krajach świata.

Zamierzamy regularnie wprowadzać nowe funkcjonalności do strony dotacji poprzez rozbudowę opcji tzw. social integration oraz możliwości dodawania płatności cyklicznych. Kolejne plany to rozwój naszego sklepu e-commerce, w którym będzie istniała możliwość zakupu zestawów fundrasingowych zawierających m.in. spersonalizowane puszki kwestorskie z naklejkami Vuyap oraz tzw. standy zbierające datki, co może być alternatywą do datkomatów.

Ł.P.: Dobrze. Ilu obecnie użytkowników korzysta z Vuyap? Jak planujecie pozyskać kolejnych?

M.B.: W fazie pilotażowej (od 15 lipca do 31 stycznia) przeprowadziliśmy cztery wdrożenia. Z tego dwa wdrożenia w lokalach gastronomicznych (Gdynia, Sopot) jako narzędzie do przyjmowania napiwków. Oprócz tego obsługiwaliśmy zbiórkę dla dziewczynki chorej na SMA (#tosiemusiudac) oraz wyposażyliśmy w swoje naklejki Hospicjum św. Wawrzyńca – największego fundraisera w Gdyni.

W pierwszym etapie w naklejki NFC wyposażyliśmy 250 puszek kwestorskich. W drugim etapie planowane jest wykorzystanie kodów QR na materiałach drukowanych. Po zamknięciu etapu pilotażowego kolejnym celem jest instalacja 50 tys. naklejek NFC, gdzie głównym klientem są organizacje pozarządowe.

Ł.P.: Dziękuję za rozmowę.