W 2020 roku handel elektroniczny miał już 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Wpływ na to miała pandemia i przyśpieszony rozwój platform e-commerce. Z badania PwC wynika również, że po zakończeniu pandemii ponad 74% Polaków zamierza utrzymać poziom zakupów internetowych, a 10% zamierza je nawet zwiększyć.

– Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata – Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC.

150 tys. firm w Polsce sprzedaje przez Internet

Obecnie sprzedaż internetową realizuje ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw. W porównaniu do europejskich krajów Polska ma wciąż relatywnie małą liczbę sklepów internetowych. Oznacza to, że raczej na pewno w kolejnych latach będzie ona rosnąć. Przewidywany wzrost wartości polskiego rynku e-commerce to nawet 12% rocznie.

Z badania PwC płynie także wniosek, że sklepy internetowe muszą przyłożyć się do pozytywnych doświadczeń konsumentów – z raporty wynika, że 42% klientów jest w stanie całkowicie zrezygnować z danej marki już po zaledwie jednym złym doświadczeniu.

/LP