Nie tylko konsumenci w czasie pandemii częściej decydowali się na dokonywanie zakupów online, również firmy chętniej korzystały z rozwiązań e-commerce. Pandemia przyśpieszyła digitalizację handlu w segmencie B2B. Przejście części przedsiębiorstw na model pracy zdalnej, związany z tym brak możliwości wyjazdów handlowców do klientów, stanowił dodatkowy czynnik powodujący otwarcie się firm na zakupy online.

Płatności B2B w sklepach online

Wzrost e-commerce B2B stawia e-sprzedawców przed wyzwaniem dostosowania płatności do preferencji klientów biznesowych i korporacyjnych. W przypadku transakcji B2B wybór dostępnych metod płatności jest bardziej ograniczony niż w modelu B2C. Marzena Szplit, partnership program specialist w Tpay, w podcaście zrealizowanym we współpracy z Fintek, jako najbardziej popularne metody płatności w sektorze B2B wymieniła półautomatyczne przelewy Santander Bank Polska i Pekao S.A. oraz BLIK. Przy czym podkreśliła, że transakcje klientów na większą kwotę realizowane są chętniej kartą, ze względu na możliwość skorzystania z procedury chargeback, a te o niższej wartości częściej opłacane są wygodniejszym i szybszym BLIKIEM. Popularność tych metod nie jest przypadkowa. Korporacje mogą dokonywać zakupów jedynie kanałami bankowymi, a działalności jednoosobowe mają dodatkowo do dyspozycji płatności BLIKIEM.

Płatności B2B ze względu na specyfikę odbiorcy zwykle wymagają rozwiązań typu oprogramowanie umożliwiające połączenie obszarów płatności i fakturowania. Marzena Szplit we wspomnianym powyżej podcaście przybliżyła system płatności Tpay, który zapewnia firmom prowadzącym sprzedaż B2B intuicyjny i prosty w obsłudze panel transakcyjny. System ten oferuje natychmiastowe powiadomienie o dokonaniu płatności, dzięki czemu w niektórych obszarach możliwa jest niemal natychmiastowa realizacja zamówienia. Rozwiązanie Tpay pozwala na pobranie raportów księgowych, które przyśpieszają weryfikację płatności i ułatwiają rozliczenia działom księgowym. Tpay zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa – potwierdza to status Krajowej Instytucji Płatniczej, a także posiadanie certyfikatu PCI DSS na najwyższym możliwym poziomie.

– Pomimo, że płatności B2B nie różnią się znacząco od B2C, są pewne aspekty, na które warto zwrócić uwagę szczególnie w przypadku tych drugich. Wspomniane powyżej rozwiązania umożliwiające połączenie obszarów płatności i fakturowania są dla przedsiębiorców niezwykle istotne. Intuicyjny panel odbiorcy płatności i powiadomienia o wykonaniu transakcji to aspekt, którego którego absolutnie nie można pominąć – komentuje Marzena Szplitt, Partnership Program Specialist w Tpay.

– Warto pamiętać, że większość sprzedawców to również e-konsumenci – często swoje prywatne preferencje przenoszą na życie zawodowe. Oni również zwracają uwagę na takie elementy e-sklepu jak np. możliwość skorzystania z ulubionej metody płatności. Dlatego, bez względu na to, czy działamy w B2B czy w B2C, warto zadbać o szeroki wybór metod płatności i intuicyjność systemu, czyli o to, by zakupy były proste i szybkie – dodaje.

E-commerce B2B z potencjałem do dalszego rozwoju

Zgodnie z raportem „E-commerce B2B – Biznes w sieci” 38% badanych firm, które nie posiadają jeszcze rozwiązań e-commerce, deklaruje zamiar ich wdrożenia. 95% biznesów posiadających rozwiązania e-commerce pragnie je dalej rozwijać. Może to przełożyć się na wzrost udziału kanału online w przychodach ze sprzedaży B2B.

Na co zwrócić uwagę prowadząc sprzedaż B2B online?

Sprzedaż B2B kanałami cyfrowymi będzie postępować wraz ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami zakupowymi. Klienci oczekują wygodnych rozwiązań pozwalających oszczędzić czas i środki finansowe. Katalog w wersji cyfrowej i sprawna wyszukiwarka w sklepie online to podstawa do prowadzenia skutecznej sprzedaży B2B. Niezbędne będzie również zapewnienie bezpiecznego systemu płatności. Możliwość płatności odroczonych to dodatkowa zachęta dla klientów do złożenia zamówienia.

Pomocna w prowadzeniu sprzedaży online jest automatyzacja procesów zakupowych. Automatyzacja pozwala na szybsze przyjęcie zamówienia i informowanie klienta o statusie jego realizacji na każdym etapie. Klienci, którym zależy na błyskawicznych zakupach hurtowych, docenią możliwość powtarzania poprzednich zamówień za pomocą ponowienia koszyka zakupowego. Automatyzacja w obszarze analizy klientów i ich segmentacji ułatwi prowadzenie działań marketingowych, w tym sporządzanie ofert indywidualnych.