Transakcje płatnicze, których można dokonać metodą zbliżeniową, czyli bez fizycznego kontaktu karty płatniczej lub telefonu z terminalem płatniczym są jednym z elementów profilaktyki przeciwdziałania rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2. Do chwili obecnej, transakcje tego typu, o wartości nie przekraczającej 50 zł były zwolnione z konieczności autoryzowania za pomocą PIN, wpisywanego zazwyczaj na klawiaturze terminala płatniczego lub współpracującego z nim „pinpada” (dodatkowe urządzenia służące do podawania kodu PIN, podłączone do terminala lub systemu kasowego).

Mniejsza liczba kontaktów z terminalem

Podniesienie do 100 zł limitu kwotowego transakcji bez PIN, zmniejszy zdecydowanie liczbę transakcji wymagających kontaktu z terminalem. Największy polski agent rozliczeniowy, eService, podjął już działania by niezwłocznie udostępnić nowe limity na terminalach w sieciach handlowych i na stacjach benzynowych. Aktualnie, trwają testy zaktualizowanego oprogramowania, a w najbliższych dniach nowe limity powinny być już dostępne w pierwszych placówkach, w których realizowana jest największa liczba transakcji w przedziale 50 – 100 zł.

Udostępnienie płacącym nowego limitu wymaga zmian m.in. w niektórych systemach sprzedażowych połączonych z systemami płatniczymi. Ważnym czynnikiem warunkującym możliwość skorzystania z podwyższonego limitu są także zmiany w systemach banków – wydawców kart płatniczych. W przypadku niektórych kart może się okazać, że do płacenia z nowym limitem konieczna będzie aktualizacja oprogramowania na karcie.

Czasem trzeba podać PIN

Wprowadzenie podwyższonego limitu transakcji bez PIN nie zmienia zasad wynikających z regulacji europejskich – PSD2. Oznacza to, że nawet w przypadku transakcji na kwotę znacznie niższą niż obowiązujący limit, w niektórych przypadkach może pojawić się konieczność podania PIN, jako dodatkowej formy autoryzacji zwiększającej bezpieczeństwo obrotu bezgotówkowego.

Aktualna sytuacja wynikająca z ogłoszenia w kraju stanu zagrożenia epidemicznego sprawia, że znaczna część terminali płatniczych znajdujących się w zamkniętych sklepach i lokalach jest wyłączona. Oznacza to, że  wykonanie aktualizacji wszystkich urządzeń będzie możliwe dopiero po ich ponownym uruchomieniu, co wpływa również na czas udostępnienia nowego oprogramowania.

Nie ma zakłóceń

Mimo niestandardowej sytuacji, w jakiej będzie wdrażana zmiana limitów, eService działa bez żadnych zakłóceń i jest w pełni przygotowany do niezbędnych działań z zachowaniem najwyższych standardów jakości, bezpieczeństwa i ciągłości usług.