W nowych urządzeniach nie będzie można płacić gotówką – potrzebna będzie karta płatnicza lub smartfon. Do tej pory w pociągach SKM działały głównie biletomaty przyjmujące monety, w których nie można było doładować karty miejskiej. Dodatkowo pasażerowie skarżyli się, że te automaty, które przyjmują płatności bezgotówkowe, często ulegały awarii.

W warszawskich autobusach miejskich także można spotkać dwa rodzaje biletomatów – przyjmujące płatności monetami (w których można kupić tylko bilety jednorazowe), lub takie, w których można zapłacić tylko kartą lub smartfonem. Z punktu widzenia pasażerów to spore utrudnienie, ponieważ nigdy nie wiadomo jaki biletomat będzie znajdował się w danym pojeździe. Urządzenia przyjmujące bilon są jednak stopniowo wypierane przez maszyny bezgotówkowe.

Bezgotówkowe biletomaty w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej

Nowe biletomaty zastąpią wysłużone urządzenia jeżdżące w pociągach SKM od ośmiu lat. Nowe urządzenia będą dostosowane do standardów obowiązujących w Warszawskim Transporcie Publicznym. Oprócz kupna biletu, pasażerowie będą mogli doładować w nich Warszawską Kartę Miejską, przedłużyć ważność e-hologramu czy zakodować bilet kupiony przez internet.

W nowych automatach nie będzie możliwości płacenia gotówką – wszystkie transakcje będą dokonywane za pomocą kart płatniczych, zbliżeniowo lub po włożeniu karty do terminala. Wydawane bilety 20-minutowe i jednorazowe przesiadkowe będą od razu skasowane, dlatego nie należy kupować ich „na zapas”.

Wymiana automatów będzie odbywać się sukcesywnie od lipca do września. W pojazdach, w zależności od typu, zostaną zamontowane dwa lub trzy biletomaty. Łącznie pojawi się 78 nowych urządzeń.

Kilka miesięcy temu na Fintek.pl publikowaliśmy materiał dotyczący systemu biletowego działającego we Wrocławiu, czyli UrbanCard. Więcej informacji na temat tego jak radzi sobie system w stolicy Dolnego Śląska można znaleźć tutaj – Wrocław podsumowuje UrbanCard po dwóch miesiącach od wdrożenia systemu. Jest nieźle.

ZTM Warszawa/RT