Odpowiednie zezwolenie wydało NPCI (National Payments Corporation of India), która działa w porozumieniu z RBI (Reserve Bank of India). Usługa oferowana przez WhatsApp Pay ma być uruchomiona w ciągu 6 miesięcy – nie tylko w Indiach. W zeszłym tygodniu Zuckerberg zapowiedział ekspansję globalną w wielu państwach, najpewniej na początku będą to kraje azjatyckie.

400 mln potencjalnych użytkowników WhatsApp Pay

Facebook od blisko 2 lat próbuje wejść do sektora płatniczego w Indiach – główną przyczyną opóźnień w uzyskaniu stosowanego zezwolenia były kwestie związane z lokalizacją danych. Dla WhatsApp Indie to jeden z największych rynków, bo ma tutaj ponad 400 mln użytkowników. Firma planuje stopniowo uruchamiać usługi płatnicze, na razie będą one dostępne dla skromnej bazy 10 mln użytkowników. W 2018 roku WhatsApp miał już okazję przetestować swoje rozwiązanie na „niewielkiej” liczbie 1 mln użytkowników. Amortyzacja technologiczna w tym wypadku ma wymiar praktyczny – WhatsApp musi przygotować infrastrukturę, która będzie odporna na duże obciążenia.

WhatsApp Pay ma działać na standardzie UPI (Unified Payments Interface), który umożliwia posiadaczom rachunków bankowych w Indiach dokonywanie transferów środków bez konieczności podawania ID i hasła logowania do bankowości elektronicznej.

Otrzymane przez WhatsApp zezwolenie oznacza, że firma Marka Zuckerberga dołącza do wyścigu o rynek płatności w Indiach. Konkurencja jest zacięta i nie byle jaka, bowiem zalicza się do niej Google Pay, należący do Walmarta fintech PhonePe, Amazon Pay czy też Paytm, który jest wspierany przez chińską Alibabę.

Google Pay rok temu chwalił się, że w ciągu miesiąca procesuje ok. 240 mln transakcji w Indiach, PhonePe ok. 230 mln, a Paytm – ponad 200 mln. RuPay, system do realizacji płatności kartowych w Indiach (konkurent Visa i Mastercard), w 2019 roku zrealizował ponad 1 mld transakcji.

Indie to wymarzony rynek dla fintechów

Indie to ponad 1 mld ludzi, którzy żyją we wszystkich epokach technologicznych równocześnie. Znajdziemy tu niezelektryzowane wsie bez dostępu do bieżącej wody, ale też niezwykle zaawansowane technologicznie rozwiązania, z których korzysta coraz więcej ludzi. Wspólnym mianownikiem jest smartfon z dostępem do Internetu, który jest narzędziem nie tylko do komunikacji, ale także do prowadzenia biznesu, rozliczeń finansowych czy dostępu do innych usług fintech. Innymi słowy, Indie to niezwykle atrakcyjny rynek, który jak mało który, pozwala na budowanie wielkiej skali. Dla fintechów, czyli co do zasady, biznesów niskomarżowych, jest to zatem jedno z lepszych miejsc do oferowania swoich usług.

Mocne wejście GAFA na rynku indyjskim to wyraźny sygnał, że wielkie korporacje technologiczne są już na etapie ekspansji. Kiedy na celownik wezmą Europę? Już wzięły.

Facebook w Polsce ma ok. 18,5 mln użytkowników. Dane dla WhatsApp nie są znane, ale jest to jeden z najpopularniejszych komunikatorów w naszym kraju.

Źródło: The Economic Times