Do popularnych rozwiązań należy także Viber, który jest liderem na rynku rosyjskim. W Polsce jeszcze parę lat temu królowało Gadu Gadu, ale po drodze wydarzyła się masa rzeczy m.in zamienienie lekkiego i przyjemnego programu w kombajn, który wieszał wszystko, ale za to oferował chat z botem wysyłającym horoskop. Od marca 2018 roku GG jest własnością spółki England.pl – firmy specjalizującej się w transferach pieniężnych między UK a Polską.

Komunikator lepszy od SMS

Komunikatory niejako wyparły SMS-y, które chociaż mają się dobrze (po prostu zmieniły swoją funkcję, ale o tym przeczytasz tutaj), to na polu codziennej komunikacji ustępują komunikatorom, które mają bardziej globalny charakter. To bardziej kwestia wygody i pragmatycznego podejścia – różne taryfy za SMS w poszczególnych krajach sprawiają, że ludzie wybierają rozwiązania, które wymagają jedynie dostępu do Internetu.

WhatsApp obecnie należy do Facebooka, który wykupił go w 2014 roku za blisko 20 mld dolarów. Do 2016 roku działał w modelu płatnej subskrypcji wynoszącej 1 dolara rocznie. Obecnie opłata nie jest konieczna. Założyciel WhatsApp Jan Koum (pochodzi z Ukrainy) stwierdził wówczas, że ruch ten jest spowodowany koniecznością zlikwidowania bariery dla osób, które nie posiadają karty kredytowej koniecznej w procesie rejestracji w aplikacji. WhatsApp rozpycha się w krajach takich jak Indie i Brazylia, gdzie z oczywistych względów z kartami płatniczymi nie jest najlepiej. W związku z tą decyzją pojawiły się obawy, że w WhatsApp emitowane będą reklamy lub firma zacznie bardziej profilować użytkowników pod kontem marketingu, ale Koum uciął spekulacje twierdząc, że nic takiego się nie wydarzy. Zamiast tego apka miała być rozszerzona o nowe płatne funkcje m.in. możliwość prowadzenia komunikacji z organizacjami biznesowymi.

Firma będzie miała 24 godziny na odpowiedź. Inaczej zapłaci z wiadomość

I tak się właśnie stało. WhatApp API dla biznesu to jeden z elementów strategii monetyzacji. Dla przypomnienia, firma działa na rynku już 9 lat więc w zasadzie jest to dobry moment. Jak to ma działać? WhatsApp Business API ma pozwalać na kontakt z klientem – nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Coraz więcej firm otwiera się na nowe kanały komunikacji – skoro klienci korzystają z Messengera, to dlaczego nie przyjmować od nich wiadomości właśnie tym kanałem. Podobnie jest z WhatsApp, który – przypominam – działa globalnie i zapewne jest dobrym wyborem dla przedsiębiorstw, które świadczą usługi masowe dla osób z całego świata (np. usługi kurierskie, sprzedaż biletów lotniczych, etc).

I teraz uwaga, bo business model jest bardzo interesujący – wiadomość wysłana od klienta oczywiście będzie bezpłatna. Podobnie z wiadomościami wysłanymi do klienta, ale tylko w ciągu pierwszych 24 godzin. Jeśli klient zareaguje na wiadomość, to „darmowy cykl” wynoszący 24 godziny restartuje się. Jeśli jednak firma nie odpowie w ciągu 24 godzin, to po tym czasie cena za pojedynczą wiadomość wysłana do klienta wyniesie od 0,01$ do 0,09$.

Jak sądzicie? Przyjmie się?