Na całym świecie firmy prowadzące swą działalność lub chociażby jej część w internecie stale poszukują sposobów na poprawę jakości obsługi i interakcji z klientem online. Potrzeby te zauważają szczególnie podmioty działające w takich obszarach jak ecommerce, finanse, ubezpieczenia czy rekrutacyjna. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstał projekt WiseBots stworzony przez pierwszy Data Science House w Polsce, firmę TogetherData. WiseBots to inteligentne czatboty, które pełnią rolę wirtualnych doradców. Dzięki ich pomocy klienci mogą uzyskać wyczerpujące informacje o produktach czy usługach, a w przypadku np. sklepu online, przejść do zamówienia bezpośrednio z chatu na Messengerze. Pierwszy bot zbudowany przez zespół TogetherData dedykowany jest właśnie branży ecommerce.

– Naszym założeniem było stworzenie bota, który przeprowadziłby klienta przez całą ścieżkę sprzedażową. Od rekomendacji produktu, przez przyjmowanie zamówienia, aż po finalizację transakcji, czyli przekierowanie do kasy. Dodatkowo chcieliśmy, aby chatbot poprawił interakcję z klientem. Obecnie w wielu sklepach online wciąż brakuje relacji, która przypominałaby kontakt na linii klient-doradca. Nasz asystent słucha potrzeb klienta i próbuje mu doradzić, tak jak ma to miejsce w przypadku sprzedaży bezpośredniej. – mówi Dorota Kokosińska, Business Development Manager w TogetherData.

Czytaj także: ING inwestuje w fintech Twisto

Poznaj Whitney Wise

Pierwszym botem z rodziny WiseBots jest Whitney Wise – asystentka sprzedaży dedykowana branży ecommerce. Z jej wsparcia na Facebooku korzystają już klienci BeGlossy Drogeria Internetowa. Kluczem do skuteczności Whitney jest inteligentny system rekomendacji. Dzięki autorskim algorytmom produkty są precyzyjne filtrowane. Korzystając z feedu produktowego, bot potrafi w inteligentny sposób dobrać przedmioty na podstawie ich cech wyróżniających, które często zawarte są wyłącznie w opisach. Whitney przyjmuje więc rolę doradcy i zadając kilka prostych pytań jest w stanie zawęzić preferencje użytkownika i zaproponować mu produkt najlepiej dopasowany do jego potrzeb.

Czytaj także: Polacy są otwarci na robodoradztwo finansowe

Właściciele sklepów online mogą również zaimplementować Whitney, jako wtyczkę (plug-in) na swoich witrynach. Dzięki temu klienci, którzy są jednocześnie zalogowani na Facebooku będą mogli korzystać z pomocy inteligentnego asystenta sprzedaży również z poziomu sklepu internetowego. To dodatkowe rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla biznesów, w których większość ruchu użytkowników pochodzi właśnie ze sklepu online, a nie z samego Facebooka.

TogetherData chce rozwijać serię WiseBots o asystentów dedykowanych kolejnym typom biznesów. Tym samym chatboty będą posiadały funkcjonalności odpowiednie do profilu działalności różnych firm. Obecnie zespół pracuje już nad wdrożeniami dla branży spożywczej oraz finansowej. Ponadto, trwają również rozmowy na temat stworzenia botów dla podmiotów z branży rekrutacyjnej i ubezpieczeniowej.