Kim są twórcy nowoczesnych narzędzi dla bankowości, jak przebiega rozwój innowacyjnych firm, kto jest ich klientem i jak długo trwa jego pozyskanie? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport „Startup the Bank” przygotowany wspólnie przez PKO Bank Polski, PKO VC, Operatora Chmury Krajowej, The Heart oraz Fintech Poland.

Pełny raport można pobrać za darmo na stronie StartUp The Bank.

W raporcie udział wzięły takie spółki jak Autenti (w które kilka miesięcy temu zainwestowały PKO BP, BNP Paribas i Alior Bank), banqUP, Billon, Carrotspot (startup Anny Streżyńskiej), Coinbase, Coinfirm, Kontomatik, LeaseLink, Nethone, NuDelta, Quantum cx, Smeo, Synerise, czy Twisto. O większości z tych firm mogliście wielokrotnie przeczytać na Fintek.pl.

Raport „Startup the Bank” już dostępny

W dobie transformacji cyfrowej, szczególnie w obliczu wyzwań jakie postawiła przed nami sytuacja epidemiologiczna w kraju i na świecie, adaptowanie innowacyjnych technologii stało się kluczową umiejętnością dla wielu firm. Nakłady na rozwój innowacji w polskiej bankowości od 2016 r. rosną średniorocznie o 14,5 proc., a według ostatnich badań NBP w 2018 r. wyniosły 1,6 mld złotych. Znaczna część rozwiązań wypracowywana jest przez banki wspólnie z partnerami technologicznymi.

Raport „Startup the Bank” to historia polskiego sektora fintech opowiedziana przez 100 perspektywicznych firm, oferujących swoje rozwiązania w branży finansowej. Do badania zaproszone zostały zarówno tradycyjne fintechy, jak i spółki oferujące rozwiązania w zakresie marketingu czy HR. „Startup The Bank” prezentuje perspektywę szerokiej i zróżnicowanej grupy, a jej analiza pozwala lepiej zrozumieć jak wygląda rynek startupów zmieniających polską bankowość.

Wnioski z raportu? Warto współpracować z bankiem

Akceleracja w bankowości daje 3-krotnie wyższą gwarancję podpisania umowy niż ma to miejsce w innych sektorach, gdzie lepiej sprawdza się tradycyjna sprzedaż. Bankowe zespoły ds. innowacji są kontaktem wykorzystywanym przez startupy o ponad 20 proc. częściej niż w przypadku relacji biznesowych z sektorem e-commerce czy FMCG.

Najskuteczniejszym sposobem na rozpoczęcie współpracy jest pilotaż. Niemal 9 na 10 startupów pracujących z bankami, przeprowadziło „piloty” swoich rozwiązań. Dla 70 proc. przebadanych firm, było to działanie, pozwalające na podpisanie komercyjnych kontraktów. Zdaniem 40 proc. badanych, ich rozwiązania to niezbędny element nowoczesnego sektora finansowego. Jak wynika z raportu, nie trzeba być tradycyjnym fintechem, aby zostać partnerem banku.

Wśród trzech najważniejszych obszarów wdrożeń znalazła się analiza danych, optymalizacja procesów wewnętrznych oraz obsługa klienta. Jedynie dla 17 proc. firm najważniejszym benefitem ze współpracy są kwestie finansowe. Dla zdecydowanej większości, ogromne znaczenie mają korzyści wizerunkowe czy dostęp do bazy klientów oraz informacja zwrotna od profesjonalnego partnera.