Nowa baza CEPiK 2.0 będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale umożliwi także wprowadzenie kolejnych e-usług dla obywateli, takich jak „Mój pojazd”, „Uprawnienia kierowcy”, „Sprawdź szkołę jazdy i instruktora” czy „Przypominaj o terminach”.

Czytaj także: Co słychać w Ministerstwie Cyfryzacji? Oto najważniejsze projekty

Duże zmiany w okresowej kontroli pojazdów

Zgodnie z nowymi przepisami diagnosta przed przystąpieniem do okresowego badania pojazdu będzie musiał zalogować się do CEP, a po jego zakończeniu będzie zobowiązany do wprowadzenia danych i przesyłania ich do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Następnie otrzyma potwierdzenie z CEP, dokonuje wpisu w dokumencie i zwraca go właścicielowi pojazdu.

Nowością na stacjach SKP jest także rejestracja w systemie negatywnego wyniku badania technicznego. Badanie okresowe przerwane na prośbę właściciela samochodu również zostanie odnotowane w bazie CEP.

Zgodnie z nowymi przepisami okresowe badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów przeprowadza się po uprzednim uiszczeniu opłaty.

Nie będzie możliwości anulowania wyniku badania technicznego pojazdu w systemie, w szczególności, jeśli badane auto posiada usterkę powodującą negatywny wynik badania. Oznacza to, że nawet przerwane badanie – po stwierdzeniu tego typu usterki – nie uchroni właściciela pojazdu przed kolejną wizytą na SKP, a odnotowana usterka przez diagnostę będzie widoczna w systemie i będzie ważną wskazówką podczas kolejnego badania samochodu.

Czytaj także: Przyszłość inteligentnych samochodów

Nowe przepisy mają na celu ograniczenie nadużyć związanych z obecną procedurą badania technicznego, kiedy niezadowolony z wyniku badania kierowca płaci za okresowe badanie dopiero, gdy wie o jego pozytywnym wyniku.

Nikt już nie wciśnie Ci auta zajętego przez komornika

Kolejną ważną zmianą w stosunku do poprzednich przepisów jest doprecyzowanie i zwiększenie zakresu wprowadzanych danych do ewidencji.

Do CEP będą trafiać informacje dotyczące ustanowionych zabezpieczeń na pojeździe, w tym o jego zajęciu przez organ egzekucyjny. To kluczowe rozwiązanie z perspektywy nabywców pojazdów, którzy będą posiadać wiedzę m.in. w zakresie ograniczonego prawa właściciela do dysponowania pojazdem.

Od 13 listopada obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

Czytaj także: DHL testuje samochody bez kurierów

Nowe regulacje umożliwią funkcjonariuszom Straży Granicznej szybszą realizację czynności służbowych. Ustawa przyznaje im prawo do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie pojazdu. Pozwoli to na przeprowadzenie kontroli drogowej bez konieczności angażowania przedstawicieli innych służb.

Czym jest CEPiK?

SI CEPiK, czyli System Informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, zawiera informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających uprawnienia do kierowania.

W centralnej ewidencji pojazdów gromadzone są dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce, takie jak:

  • dane pojazdu (na przykład marka, model)
  • dane techniczne (na przykład pojemność i moc silnika, liczba miejsc),
  • informacje o dokumentach pojazdu,
  • dane o obecnym i poprzednich właścicielach i posiadaczach pojazdu,
  • informacje o takich zdarzeniach jak: kradzież, odnalezienie, wyrejestrowanie czy zbycie pojazdu,
  • informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC,
  • informacje o badaniu technicznym i odnotowanym podczas badania stanie licznika.

Zakres danych i informacji gromadzonych w CEP można znaleźć w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym.

W centralnej ewidencji kierowców gromadzone są dane o:

  • osobach, które posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi,
  • osobach, którym cofnięto uprawnienia,
  • osobach nieposiadających uprawnień, które mają zakaz prowadzenia pojazdów,

takie jak: dane osobowe, informacje o dokumentach prawa jazdy, czy dodatkowych uprawnieniach (na przykład do przewozu niebezpiecznych towarów).

/Ministerstwo Cyfryzacji