Do tej pory Polacy mogli wybrać się do sklepu w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca (o ile pewnych roszad nie spowodowały dni świąteczne). Od 1 stycznia 2019 roku ustawa ulegnie zaostrzeniu – handel będzie dozwolony tylko w ostatnią niedziele miesiąca i dwie poprzedzające Boże Narodzenie oraz jednej poprzedzającej Wielkanoc.

Zakaz handlu w niedzielę 2019 – co się zmienia?

Oczywiście tak jak do tej pory ustawa przewiduje szereg wyłączeń. Zakaz nie dotyczy stacji benzynowych, piekarni, sklepów z prasą, pamiątkami, czy biletami komunikacji miejskiej. Handel nie jest zabroniony także w piekarniach, kwiaciarniach, na dworcach kolejowych i lotniskach, czy w placówkach pocztowych. Między innymi dlatego sieć Żabka umieściła na większości swoich sklepów naklejki „placówka pocztowa” – w Żabce i we FreshMarkecie można odbierać przesyłki Poczty Polskiej. Dzięki temu sklep może być otwarty nawet w niedzielę niehandlową.

Co zaostrzenie zakazu handlu w niedzielę oznacza dla sektora fintech? Na pewno skorzystają na tym sklepy internetowe. Zgodnie z raportem Traffic Trends z maja zeszłego roku w niedziele niehandlowe 62% e-sklepów zanotowało wzrost ruchu, natomiast 55,5% skok sprzedaży. Co prawda dane pochodzą z wczesnego okresu obowiązywania zakazu (ustawa weszła w życie w marcu 2018), ale potwierdzają to co wiedzą niemal wszyscy – Polacy chcą robić zakupy także w niedzielę.

Internet starają się wykorzystywać także popularne sieci dyskontów. Sprzedaż online prowadzą takie sklepy jak Auchan, Carrefour, Tesco, Piotr i Paweł, czy Frisco (sklep działa tylko online). Zakupy możemy mieć dostarczone nawet w niedzielę niehandlową. Z kolei Lidl nawiązał współpracę z InPostem, dzięki której pod sklepami staną Paczkomaty. Będzie można w nich odbierać produkty kupione przez Internet, zapewne także w niedziele niehandlowe.

Patrząc na powyższe dane i kierując się zdrowym rozsądkiem, można dojść do wniosku, że fintechy i sektor e-commerce powinny spodziewać się jeszcze większych korzyści w 2019 roku. Więcej niedziel niehandlowych, to większe przychody ze sprzedaży online. Warto przypomnieć, że już w 2020 roku sklepy będą otwarte tylko przez siedem niedziel w roku. Chodzi o ostatnie niedziele stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia oraz o dwie poprzedzające Boże Narodzenie i jedną poprzedzającą Wielkanoc.