„Jesteśmy na dobrej drodze do tego, aby stać się standardem rynkowym” – Krzysztof Klimczak (zdjęcie poniżej), CEO ZenCard, podsumowuje rok 2017 i prognozuje co może się wydarzyć w najbliższych 12 miesiącach.

Czytaj także: Uber ma już ponad 1,5 miliona użytkowników w Polsce

Pierwszy rok współpracy z PKO Bankiem Polskim

Krzysztof Klimczak CEO ZenCard

Z pewnością możemy uznać, że pierwszy rok pod skrzydłami Banku był bardzo interesującym, ale również intensywnym okresem dla ZenCard, zarówno pod kątem operacyjnym, jak i organizacyjnym. Jeszcze niedawno funkcjonowaliśmy w zupełnie innym systemie, gdzie jako właściciele „startupu” współpracowaliśmy głównie z funduszami kapitałowymi. Rozpoczynając współpracę z największą instytucją finansową w Polsce, rozpoczęliśmy transformację z inwestora kapitałowego w inwestora branżowego. Wymagało to współpracy po obydwu stronach. Śmiało mogę stwierdzić, że to połączenie wyszło na dobre zarówno nam, jak i Bankowi.

ZenCard zyskał przede wszystkim wiarygodność marki oraz stabilność finansową, na których nam zależało. Dużo się od siebie nawzajem nauczyliśmy, a w szczególności potwierdziła się znana od dawna obserwacja – startupy posiadają większą mobilność i są w stanie szybciej dostarczyć rozwiązania.

Czytaj także: Odważne prognozy na rok 2018. To będzie przejażdżka kolejką górską

Największe sukcesy mijającego roku

Rok 2017 zaczęliśmy z dużym przytupem, kiedy to zapisaliśmy się w historii jako pierwszy polski fintech kupiony przez polski bank. Kolejnym krokiem były intensywne prace nad integracją z największym polskim agentem rozliczeniowym eService, co udało się w zaplanowanym czasie i budżecie. Dzięki temu ZenCard zyskał 40% zasięgu na polskim rynku i duże możliwości, jeśli chodzi o współpracę z sieciami handlowymi.

Na efekty długo nie musieliśmy czekać, bo już miesiąc po integracji, w sierpniu tego roku, za pomocą naszej technologii stworzyliśmy dedykowaną kampanię dla sieci hurtowni Makro i VISA, odpowiadając kompleksowo za cały projekt. Podjęliśmy wyzwanie i w szybkim tempie dostarczyliśmy rozwiązanie niedostępne do tej pory dla biznesu – niewątpliwie był to spory sukces. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj – Pierwszy duży klient ZenCard. Rozpoczynają współpracę z Makro.

Obecnie pracujemy nad wdrożeniem naszej technologii w sieci drogerii Super-Pharm, posiadającej 74 placówki w całej Polsce, oraz kilku innych sieciach, które niedługo mam nadzieję będziemy mogli publicznie ogłosić. Równocześnie rozwijamy ofertę rozwiązań lojalnościowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Tak, jak zakładaliśmy – jesteśmy na dobrej drodze do tego, aby stać się standardem rynkowym. Naszą technologią interesują się już zagraniczne podmioty. W ostatnim kwartale 2017 roku podpisaliśmy umowę z największą instytucją finansową w Finlandii, OP Financial Group, a obecnie prowadzimy także rozmowy z trzema innymi zagranicznymi bankami.

Czytaj także: Detaliści też chcą skorzystać na PSD2

Obecne i przyszłe trendy branży fintech

Obecnie chyba najgorętszymi tematami w branży są kryptowaluty oraz platformy blockchainowe. Przewiduję, że to drugie rozwiązanie ma większą szansę na powodzenie, w kontekście zastosowania biznesowego. Jeśli chodzi o polskie fintechy to wciąż ciężko konkurować im z dużymi instytucjami, dlatego możemy spodziewać się ich konsolidacji – niekoniecznie jeszcze w 2018 roku, ale z pewnością proces ten będzie postępował i będziemy ich świadkami. Mam jednak nadzieję, że usłyszymy o ciekawych przejęciach lub współpracy z zagranicznymi instytucjami finansowymi.

Myślę także, że sporo interesujących wydarzeń i rozwiązań w tym sektorze czeka nas w związku z wejściem przepisów PSD2 i RODO w maju 2018. Będzie to duży sprawdzian zarówno dla fintechów, jak i instytucji finansowych.