Ma to wyeliminować groźbę odwetu w komentarzu, której obawiali się kupujący. Czasem osoba dokonująca zakupu wolała odpuścić, niż wystawić negatywną oceną – ponieważ sprzedawca również mógł się zrewanżować negatywem. Osoby sprzedające wciąż będą miały możliwość odpowiedzi na negatywny komentarz – tak jak ma to miejsce obecnie. Znikną też oceny neutralne.

Dodatkowo od lutego oceny będą przechowywane na koncie klienta zaledwie przez 12 miesięcy, a nie tak jak ma to miejsce obecnie, czyli przez całą historię konta. Wydaje się, że zmiany idą w dobrym kierunku, ponieważ ograniczą monopol większych sklepów, dla których jeden „negatyw” nie zrobi różnicy – bo przez przykładowe 8 lat działalności nazbierali tysiące pozytywów.

Można zatem stwierdzić, że rola ocen na Allegro jeszcze wzrośnie. Oczywiście spotkać można też głosy krytyki, szczególnie od tych wieloletnich, zasłużonych allegrowiczów. Łatwo ich zrozumieć, gdyż wszystkie ich osiągnięcia (czyli setki albo tysiące pozytywów) zostaną wymazane.

Dodatkowo część osób sugeruje, że kupujący będą mieli jeszcze trudniejszą decyzje podczas zakupów. Nie będą wiedzieli, jak wygląda działalność sprzedawcy w szerszym zakresie i czy zawsze był godny zaufania. Allegro stawia jednak na „tu i teraz” i wyznaje zasadę, że „co było a nie jest, nie pisze się w rejestr”.

Zmiany mogą być wynikiem niedawnej zmiany właścicieli oraz rosnącej konkurencji w sprzedaży detalicznej online jaki i nowych serwisów aukcyjnych.

Oceny cząstkowe na Allegro

Obecnie cząstkowe oceny sprzedaży (zgodność przedmiotu z opisem; kontakt ze sprzedających; czas realizacji zamówienia, koszt wysyłki) nie są widoczne dla sprzedających. Sygnalizowali oni, że przez to trudno jest wywnioskować, które obszary obsługi klienta wymagają poprawy, a które są na wysokim poziomie. Dlatego nowe oceny cząstkowe będą już widoczne dla sprzedawców, dzięki czemu będą oni mogli poprawić ewentualne niedociągnięcia w obsłudze klienta

Ponadto czas na wystawienie oceny zostanie skrócony do 90 dni. Dodatkowo od kwietnia możliwość wystawienia oceny będzie miał tylko kupujący, który dokonał pełnej aktywacji konta w serwisie Allegro.

– Zdecydowaliśmy się wprowadzić tak daleko idące zmiany, ponieważ wierzymy, że dzięki temu serwis Allegro będzie jeszcze bardziej przyjaznym miejscem dla 16 milionów Polaków, którzy każdego miesiąca odwiedzają Allegro. Nowe zasady przyniosą korzyści zarówno kupującym jak i sprzedającym.- mówi Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro.

– Chcemy, by kupujący na pierwszy rzut oka wiedzieli, jaką jakość obsługi oferuje im dany sprzedający, czy szybko realizuje wysyłkę, czy rzetelnie opisuje oferty i czy jest uprzejmy. Nowy system komentarzy pokaże, jaka jest jakość obsługi sprzedawcy tu i teraz, a nie na przestrzeni ubiegłych lat. Jest to rozwiązanie lepsze, niż obecne, ponieważ jakość obsługi zmienia się w czasie. Wyeliminuje to także tych sprzedających, którzy w przeszłości uzyskali dobre oceny, a obecnie obniżyli jakość . – dodaje.

Już wcześniej informowaliśmy o potencjalnej sprzedaży Allegro. Zainteresowany był eBay i chińska Alibaba. Ostatecznie największy serwis aukcyjny w Polsce trafił w ręce funduszy Permira i Cinven. Komisja Europejska nie dopatrzyła się zagrożenia konkurencyjności.

Szczegółowe wyjaśnienia kwestii związanych ze zmianą systemu komentarzy można znaleźć w specjalnej sekcji serwisu Pomoc Allegro. Pod tym linkiem znajdują się najczęściej zadawane pytania związane ze zmianą, można też zostawić swoje uwagi i komentarze.