Z zaciekawieniem obserwuję jak nowoczesne technologie wkraczają do różnych branż i wpływają na ich rozwój. Nie mam na myśli wyłącznie fintechów, których istnienie w branży finansowej jest obecnie oczywistością.  Powstaje też coraz więcej sektorów – hybryd, takich jak: insur-tech, health-tech, ad-tech czy legal-tech, a będzie ich coraz więcej.

Mogłoby się wydawać, że technologie przeobrażające różne gałęzie gospodarki to stosunkowo nowy trend, ale historia np. takiej organizacji jak Visa pokazuje, że to tylko element procesu, który zaczął się znacznie wcześniej. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że rozpoczynając działalność 60 lat temu, Visa była pionierem branży fintech!

Kluczem do sukcesu w tamtym czasie, podobnie jak w przypadku dzisiaj powstających „-techów”, okazała się umiejętność trafnego przewidywania potrzeb konsumentów. W naszym przypadku było to zaproponowanie technologii pozwalającej zaoszczędzić czas, zwiększyć wygodę płatności i ograniczyć ryzyko związane z operowaniem gotówką. Projekt, który zaczął się od szalonej wtedy idei „elektronicznego pieniądza”, przerodził się w globalną sieć łączącą 3,3 miliardów kart; 53,9 milionów punktów detalicznych i prawie 16 tys. instytucji finansowych. To ogromne przedsięwzięcie.

Nie spoczywać na luarach

Jednak otaczający nas świat ciągle się zmienia, więc nie możemy osiąść na laurach.  Dlatego bardzo cenimy sobie współpracę z innymi fintechami. Dla nas to możliwość zdobycia kompetencji, których wprowadzenie na własną rękę trwałoby po prostu zbyt długo. Start-upy zyskują natomiast dostęp donaszej globalnej sieci i mogą wykorzystywać ją do rozwoju swoich usług. Nasza platforma Visa Developer (oferująca ponad sto API i ciągle rozbudowywana) to nic innego, jak otwarty dostęp do wielu najbardziej pożądanych przez rynek produktów i usług Visa.

Cyfrowa rewolucja, która dzieje się na naszych oczach, codziennie przypomina nam, że sojusz biznesu i technologii to już po prostu konieczność.  Funkcjonujemy w rzeczywistości, w której wiele czynności, jak płacenie w sklepie, czy za przejazd komunikacją miejską, dokonuje się cyfrowo i automatycznie, czyli bez naszego udziału. Do 2021 r. liczba urządzeń z dostępem do Internetu (IoT) ma wzrosnąć aż do 25 miliardów!. Do tego dochodzą dynamicznie rozwijające się technologie AI i AR. To absolutnie fascynujące czasy, w których okres od pojawienia się innowacyjnego pomysłu do wprowadzenia go w życie, dramatycznie się skrócił. Trzeba jednak pamiętać, że skuteczne wdrożenie takich koncepcji wymaga interdyscyplinarnego podejścia i współpracy. Pierwszy krok do sukcesu to zrozumienie tej zależności. Później – „sky is the limit”…

Badanie Gartner, 2018 r.

Treść niniejszego artykułu oraz wszelkie wyrażone w nim opinie (w tym opisy konkretnych przypadków, porównania, badania i rekomendacje) podane są wyłącznie w celach informacyjnych, a Visa inc. nie udziela żadnych gwarancji co do ich kompletności i dokładności, nie ponosi żadnej odpowiedzialności ani nie bierze na siebie zobowiązań z tytułu opierania się na przedstawionych informacjach.

Autorem felietonu jest Adrian Kurowski, Dyrektor Visa w Polsce.