CGI Group to kanadyjska spółka outsourcingowa z branży IT, której główna siedziba mieści się w Montrealu. W badaniu udział wzięło blisko 1700 klientów z USA, Kanady, Australii, Singapuru, Szwecji, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.
Nie ufamy FinTechom?
Badanie miało na celu przyjrzenie się wadze i przydatności rozwiązań dostarczanych przez FinTechy. Pod lupę wzięto 12 podstawowych dziedzin, w których specjalizują się startupy z branży. Do najważniejszych można zaliczyć płatności mobilne, bezpieczeństwo, spersonalizowane zarządzanie finansami, kryptowaluty, pożyczki P2P, robo-doradców i alternatywne źródła badania zdolności kredytowej.
CGI Group zbadało na ile cenione są powyższe usługi, jaki jest poziom zorientowania klientów w tym, że w ogóle istnieją oraz jakie są przeszkody w korzystaniu z FinTechowych rozwiązań. Tak prezentują się najważniejsze wnioski z badania.
- 75% ankietowanych preferuje otrzymywanie nowych usług od podmiotów już ustabilizowanych na rynku,
- Wysoki poziom bezpieczeństwa był najwyżej ceniony przez badanych – 78% użytkowników twierdzi, że jest to kluczowe dla ich komfortu,
- dodatkową przewagą banków w oczach respondentów była dostępność wszystkich usług w jednym miejscu, czyli kompleksowe zarządzanie finansami – taką zaletę przedstawiło 61% badanych,
- wygodne płatności mobilne były cenione przez 51% klientów,
- konsumenci pozostają niechętni względem pożyczek społecznościowych i badania zdolności kredytowej za pomocą alternatywnych źródeł.
Ciekawie prezentuje się również poniższy wykres:
- nikogo nie może dziwić fakt, iż najbardziej popularną usługą są płatności mobilne, zaskakujący jest jednak niski % osób, które z nich korzystają lub chcą to robić w przyszłości – zaledwie 53%,
- ogólnie widać wysoką świadomość wśród badanych, gdyż najniższą „cieszą się” usługi barterowe, na względnie wysokim poziomie – 62%,
- najmniej kuszący zdaniem badanych są robotyczni doradcy (24%), pożyczki społecznościowe i alternatywne metody oceniania zdolności kredytowej (25%).
- w każdym aspekcie zaufanie jest tym co w największym stopniu odstrasza klientów od rozwiązań FinTechowych. Na dobrą sprawę to co znajduje się pod kolorem żółtym można również podciągnąć pod zaufanie – „wolę poczekać aż wypróbują to inni”. Dlatego jeżeli mają gdzieś skorzystać z robo-doradców czy wirtualnej waluty, zrobią to najprędzej pod egidą banku.
Na podstawie powyższych wyników widać powody dla których banki zacieśniają współpracę ze startupami z sektora FinTech. Jedyne czego im brakuje to nowatorskich rozwiązań technologicznych. Z drugiej strony startupy cierpią na brak zaufania ze strony klientów i często również narzędzi do zapewniania kompleksowych usług finansowych. Współpraca się opłaca – obu stronom.
Link do pełnego badania znajdziecie tutaj.
/RT