Badanie zostało przeprowadzone na grupie 2000 konsumentów. Za całość odpowiadała agencja badawcza Opinium LPP z miejscowym wsparciem Censuswide. (500 przedsiębiorstw na terenie Polski.) Model ekonomiczny powstał przy udziale Centre for Economic Business Research.

Właściciele polskich firm wniosą do gospodarki 235 mld zł

Najnowsze badanie opublikowane przez Adyen, pokazuje, że polscy detaliści są optymistycznie nastawieni na wzrost w 2022 roku. Ich działalność może potencjalnie wnieść 235 miliardów złotych do polskiej gospodarki. Analiza uwydatniła także, w jaki sposób transformacja cyfrowa pomaga przyspieszyć rozwój i zwiększyć lojalność ich klientów.

Badanie Adyen pokazało również, że technologia odgrywa kluczową rolę w pokonywaniu barier w zmieniającym się środowisku. Przedsiębiorstwa wprowadzające ją w całym ekosystemie swojego biznesu wykazały znaczące sukcesy. Aż 80% sprzedawców, którzy połączyli płatności z innymi operacjami, odnotowało w ostatnim roku co najmniej 20% wzrost sprzedaży. Odsetek ten spadł do 63% w sytuacji, gdy systemy przedsiębiorstw nie były połączone.

Co więcej, model ekonomiczny Cebr wykazał, że dalsze przyspieszenie transformacji cyfrowej zwiększyłoby tempo wzrostu polskiego sektora detalicznego o dodatkowe 4 punkty procentowe w ciągu najbliższych pięciu lat.

Technologia jest więc istotna dla sprzedawców detalicznych, co dodatkowo podkreślają wymagania konsumentów. Większość Polaków (61%) deklaruje, że chętniej robi zakupy u sprzedawców, którzy wykorzystują nowe technologie. 66% kupujących zadeklarowało, że są bardziej lojalni wobec sprzedawców obecnych w sieci.

Dane pokazują jednak, że polskie firmy nie są w pełni gotowe, aby wykorzystać tę szansę. Tylko 22%  twierdzi, że ich klienci mogą z łatwością zwracać produkty zakupione w Internecie w sklepach fizycznych. Jedynie 18% z nich przyznaje, że obecne systemy płatności są połączone z innymi obszarami działalności, takimi jak obsługa klienta, łańcuch dostaw czy zarządzanie zapasami.

— Technologia musi znaleźć swoją drogę wewnątrz firm i stać się ich integralną częścią. Tylko wtedy silosy zostaną przełamane, a zarówno operacje, jak i doświadczenia klientów usprawnione. Kiedy wszystkie elementy działalności przedsiębiorstwa są spójne, właściciele mogą wykorzystywać rzetelne dane, które pomogą im usprawnić doświadczenia klientów. Spostrzeżenia z całego procesu obsługi pozwalają poprawić sposób prowadzenia działalności. A to jest kluczowym czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną w nowoczesnym handlu – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.