Model oferowania usług w formie subskrypcji, czy abonamentu jest coraz bardziej popularny. Wykorzystują go w swojej działalności nie tylko serwisy streamingowe z muzyką i filmami, ale także siłownie, branża kosmetyczna, czy też dostawcy usług dla firm. Wartość globalnego rynku subskrypcji w 2020 r. oszacowano na 650 mld USD. Grupa UBS przewiduje, że do 2025 r. osiągnie on wielkość 1,5 bln USD.
Odroczone płatności za subskrypcje od Afterpay
Na początku 2022 r. klienci w Stanach Zjednoczonych i Australii zyskają możliwość rozłożenie płatności za subskrypcję na raty. Pierwsi z nowej opcji od Afterpay będą mogli skorzystać kupujący u takich marek jak IPSY, BoxyCharm, Savage X Fenty i Fabletics.
Afterpay to gigant rynku odroczonych płatności. W sierpniu br. został przejęty przez Square, który również jest dostawcą usługi BNPL. Kwota akwizycji wyniosła 29 mld USD. Pewnego rodzaju odpowiedzią na tę transakcję jest współpraca Stripe z Klarną. Dzięki niej sprzedawcy korzystający ze Stripe mogą udostępniać opcję odroczonej płatności lub płatności ratalnej za pomocą Klarny.
W Stanach Zjednoczonym w ostatnim czasie pojawiła się również nowość od Klarny. Amerykańscy klienci zyskali funkcję „Pay Now”, która umożliwia zapłacenie całej kwoty przy realizacji zamówienia. Opcja ta w październiku br. została udostępniona także w Wielkiej Brytanii, a wcześniej mogli z niej korzystać klienci w innych europejskich państwach.
Rynek BNPL dynamicznie się rozwija, możliwość skorzystania z odroczonych płatności pojawia się w kolejnych sklepach i platformach, a nawet w branży dostaw jedzenia. Klienci mogą odroczyć płatność również za rachunki domowe np. za telefon komórkowy, energię elektryczną czy telewizję. Taką opcję w Polsce oferuje m.in. Payka, stworzona przez spółkę Paytree.