Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poważnie traktuje rozwój sektora fintech. Departament Innowacji Finansowych Fintech Komisji Nadzoru Finansowego w trakcie konferencji Impact’ Fintech w Łodzi zaprezentował plany na 2019 rok. Czas przedstawić je szerszej publiczności.

Przestrzeń biurowa dla startupów fintech

Strategia obejmuje 10 działań w różnych obszarach. Na pierwszym miejscu znajduje się Piaskownica Regulacyjna, której celem jest wypracowanie modelu przechodzenia stratupów fintechowych z fazy projektu do realnego wdrożenia na rynku. Jest ona konieczna, gdyż duży poziom regulacji wymaga wsparcia prawnego i biznesowego dla projektów, które w pierwszych latach swojej działalności wiążą się z dużymi nakładami środków finansowych. Wejście do piaskownicy regulacyjnej pozwoli m.in na zwiększenie pewności na poziomie prawnym. Plan KNF na 2019 rok zakłada przetestowanie od 50 do 80 podmiotów.

Kolejny projekt to Centrum Informacyjno-Operacyjne Fintech Hub. Polegać ma on a m.in. na udostępnienie przestrzeni biurowej dla fintechów w siedzibie KNF przy ul. Niedźwiedziej 6E. Darmowa przestrzeń biurowa ma obejmować 1000 m2 powierzchni z przeznaczeniem dla startupów uczestniczących w piaskownicy regulacyjnej. Udostępnione zostaną nowoczesne sale szkoleniowe, konferencyjnej, przestrzeń na office hours dla urzędów publicznych i podmiotów z rynku np. Funduszy VC. Do tego dochodzi przestrzeń wspólna do organizacji branżowych eventów. Planowane uruchomienie w pierwszym kwartale 2019 roku.

Marketplace dla fintechów

Departament Fintech pracuje także nad stroną internetową www.fintech.gov.pl. Jej celem jest przekazywanie bieżących informacji nt. sektora, zakresu wparcia rozwoju fintech w Polsce oraz publikowania map drogowych dla fintechów m.in. w zakresie procesów licencyjnych.

Ponadto Departament Fintech na początku 2019 roku planuje uruchomienie Fintech Marketplace, czyli platformy, na której startupy fintechowe, Operatorzy Piaskownic oraz instytucje finansowe będą mogły nawiązywać relacje, wymieniać doświadczenia, znaleźć partnerów biznesowych i nawiązywać współpracę. Ma to być coś na zasadzie tablicy ogłoszeń, gdzie startupy będą prezentować swoje projekty, a instytucje finansowe informować np. o tym, że poszukują rozwiązań z danego obszaru fintech.

KNF planuje także dalszy rozwój Innovation Hub – to program, którego celem jest wsparcie prawne i merytoryczne startupów fintechowych. Od momentu powstania Innovation Hub uczestniczyło w nim 70 podmiotów. Plany na 2019 rok zakładają, że będzie ich co najmniej 100.

Rejestr platform crowfundingowych

Prócz wsparcia organizacyjno-prawnego i merytorycznego KNF chce też zainicjować działania legislacyjne m.in. w zakresie możliwości wydawania ograniczonych zezwoleń na prowadzenie działalności regulowanej, która ma umożliwić testowanie rozwiązań na rzeczywistych klientach z użyciem rzeczywistych środków (prawdziwych pieniędzy).

Do tego dochodzi wprowadzenie małej instytucji pieniądze elektronicznego, wprowadzenie rejestru platform crowfundingowych, które mają wykonywać część czynności związanych z oferowaniem instrumentów finansowych. Ponadto jedną z inicjatyw ma być wprowadzenie odrębnego postępowania licencyjnego dla Małego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych (Mały TUW). Last but not least wśród propozycji jest doprowadzenie do zmian w zakresie stosowania rozwiązań chmurowych oraz podoutsourcingu usług bankowych.

Polski Pawilon Fintech i kampania promocyjna

Co z tego, że robimy w Polsce coś dobrego dla fintechów, skoro nikt o tym nie wie? A żeby się dowiedział potrzeba działań PR. KNF najwyraźniej ma tego świadomość, dlatego jednym z obszarów strategicznych są działania promocyjne. Jednym z nich jest stworzenie Polskiego Pawilonu Fintech, który byłby rozstawiany na konferencjach zagranicznych. W ramach Pawilonu wstęp do prezentowania swoich osiągnięć miałyby też inne urzędy, startupy fintechowego oraz instytucje finansowe otwarte na fintech i organizacje pozarządowe wspierające rozwój tego sektora. Celem jest rozreklamowanie Polski jako centrum innowacji, gdzie warto inwestować.

Prócz tego KNF opracowuje kompleksową strategię promocji Polski. W istocie chodzi o zwiększenie liczby publikacji video i prasowych nt. polskiego fintechu w mediach zagranicznych. Niebawem ma być rozpisany przetarg na tego rodzaju działania.

Planów jest sporo. Ważne by był na nie budżet. Niestety, w sektorze fintech bez kasy nie da się za wiele zdziałać. Jednak jest to inwestycja o potencjalnie bardzo wysokiej stopie zwrotu.