Popularność terminali płatniczych nad Wisłą jest niepodważalna. Już ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo, a 41 proc. zawsze kiedy ma taką możliwość. Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv, zlecił IBRiS badanie mierzące zainteresowanie dodatkowymi funkcjami terminali. Poniżej prezentujemy jego rezultaty.

W ramach badania zapytano również Polaków co jest główną zaletą terminali płatniczych. Aż 42 proc. badanych odpowiedziało, że jest to wygoda, ponieważ nie muszą nosić ze sobą gotówki. Wśród innych najważniejszych korzyści zostały wymienione: szybkość realizacji transakcji (28,8 proc.), prostota obsługi (28,6 proc.) i oszczędność czasu (28,4 proc.).

Jakie funkcje dodatkowe terminali interesują Polaków?

Zdaniem Polaków, spośród dodatkowych funkcji terminali płatniczych najbardziej atrakcyjna jest wypłata gotówki z kasy sklepu. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 40,9 proc. ankietowanych badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska. Najbardziej zainteresowane cashbackiem są osoby młodsze, w wieku 30-39 lat (61,3 proc.) oraz 18-29 lat (44,8 proc.). Wypłata gotówki z kasy sklepu jest bardzo popularna również wśród mieszkańców wsi (45,7 proc.) oraz dużych miast, powyżej 250 tys. mieszkańców (41,8 proc.).

Drugą w kolejności najpopularniejszą funkcją terminali jest możliwość płatności w obcej walucie – takiej odpowiedzi udzielił co trzeci badany (32,3 proc.). Jest ona bardziej atrakcyjna dla kobiet niż mężczyzn (kolejno 38 proc. i 25 proc.) oraz dla osób młodszych. Prawie połowa respondentów w wieku 18-29 lat uznała ją za najbardziej przydatną.

– Odwrotność cashbacku, czyli wpłata pieniędzy na konto w kasie sklepu, tak jak we wpłatomacie, jest trzecią najpopularniejszą funkcją dodatkową terminala – tak wskazało ponad 31 proc. Polaków. Jak wynika z naszego badania jest ona najbardziej atrakcyjna dla osób najmłodszych. Wskazała ją ponad połowa respondentów w przedziale wiekowym 18-29 lat – komentuje Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska.

Prawie 20 proc. Polaków wyraziło chęć skorzystania ze zwrotu środków na rachunek karty, a blisko 18 proc. z możliwości zostawienia napiwku np. w restauracji. Natomiast ponad 15 proc. respondentów jako najbardziej przydatną dla nich funkcję wymieniło również możliwość wykupienia okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na kartę płatniczą.