Badanie konsumenckie New Payments Index przeprowadzone przez Mastercard pokazuje, że oprócz znajomości takich usług i trendów jak karty wirtualne, płatności biometryczne, BNPL czy otwarta bankowość, konsumenci w Polsce coraz częściej i aktywniej korzystają z tych rozwiązań na co dzień.

– New Payments Index to kolejny raport, który potwierdza, że Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności, z których korzystają. Zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci chętnie sięgają po nowe, wygodne i bezpieczne sposoby płacenia za zakupy: telefonem, zegarkiem, opaską, czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w Internecie – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Polscy konsumenci są otwarci na nowoczesne metody płatności

Jak wynika z raportu Mastercard New Payments Index 2022, 88% Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności. 96% ankietowanych deklaruje, że prawdopodobnie skorzysta z nowoczesnej metody płatności w przyszłości. Cyfrowe rozwiązania najbardziej interesują pokolenie Z (72%) i millenialsów (55%).

Wśród osób korzystających z innych niż smartfon urządzeń mobilnych umożliwiających płatność zbliżeniową (tzw. wearables), 47% twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas używało tej formy płatności. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% użytkowników portfeli mobilnych zainstalowanych na smartfonach. W Polsce z tych rozwiązań korzysta aż 77% przedstawicieli pokolenia Z i 67% millenialsów, w porównaniu do 60% respondentów z Gen X, czy 54% ankietowanych boomersów.

Dla ponad połowy (52%) polskich konsumentów to bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41%). 74% ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53% Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji – wynika z badania Mastercard New Payment Index 2022.

Polacy dostrzegają wygodę biometrycznych rozwiązań

Około pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy jej użyciu biometrycznych rozwiązań. Ponad połowa (54%) polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów – to najwięcej w skali wszystkich europejskich krajów uwzględnionych w raporcie New Payments Index 2022.

Mimo że Polacy mają pewne obawy co do tego, kto ma dostęp do ich danych biometrycznych, zwłaszcza przedstawiciele starszych pokoleń (60% Gen Z, 69% millenialsi vs. 73% Gen X, 74% boomers), to nadal są otwarci na korzystanie z nich. Około 3 na 10 respondentów badania Mastercard dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62%) oraz rozpoznawanie twarzy (49%).