Biometria jest bezpieczniejsza niż hasła. Tak myślą Polacy

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Mastercard#PSD2
Opublikowano: 12 czerwca 2019 Aktualizacja: 12 czerwca 2019

Po wakacjach rynek płatniczy zmieni się nie do poznania – to efekt wdrożenia dyrektywy PSD2. Jednym z jej najważniejszych aspektów jest silne uwierzytelnianie klienta, które wymaga zastosowania dwóch z trzech dostępnych rodzajów zabezpieczeń. Czy takie zmiany zniechęcą Polaków do zakupów w Internecie? Wręcz przeciwnie.

Okazuje się, że jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do silnego uwierzytelniania – aż 76% Polaków uważa, że taka forma potwierdzania tożsamości jest potrzebna w trakcie płacenia kartą online. Nie mamy też nic przeciwko biometrii, która może okazać się największym wygranym zmian w prawie. Już niemal połowa polskich e-konsumentów (47%) chciałaby biometrycznie uwierzytelniać płatności kartą. Odcisk palca już teraz jest uważany za bezpieczniejszą formę potwierdzania płatności niż kody jednorazowe.

Takie dane prezentuje najnowszy raport Mastercard „”Bezpieczne e-zakupy”. Cały materiał można pobrać tutaj.

Czym jest silne uwierzytelnianie transakcji?

Na początek warto wyjaśnić czym dokładnie jest silne uwierzytelnianie (ang. SCA). To uwierzytelnienie za pomocą dwóch z trzech rodzajów zabezpieczeń – czegoś co klient ma, czegoś co klient wie i tego kim klient jest. Chodzi na przykład o smartfon przypisany do użytkownika, hasło lub kod SMS i właśnie biometrię – na przykład odcisk palca, skan siatkówki, czy skan twarzy. Na końcu tekstu znajdziecie infografikę na temat silnego uwierzytelnienia.

Polscy e-konsumenci cenią zakupy online przede wszystkim za wygodę (78%), szybkość (70%), dostępność o każdej porze (68%) i prostotę (62%). Rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, a katalizatorami dalszego wzrostu tej formy zakupów mogłyby być według ankietowanych jeszcze niższe ceny za produkty w ofercie sklepów online (51%), ale także większe bezpieczeństwo i gwarancja ochrony danych – na ten czynnik wskazał ponad co piąty respondent (21%).

Bezpieczeństwo jest dla konsumentów bardzo istotne. Zdecydowana większość Polaków (76%) jest przekonana, że silne uwierzytelnienie przy płatnościach kartą online jest potrzebne. Deklarują oni, że dodatkowy element potwierdzający tożsamość i zwiększający ich bezpieczeństwo nie zniechęci ich do płacenia w ten sposób. Wręcz przeciwnie – ponad co czwarty ankietowany (28%) sygnalizuje, że dzięki temu będzie płacił kartą w internecie jeszcze częściej, a ponad połowa (56%) – z taką samą częstotliwością, jak dotychczas.

Polacy nie boją się biometrii

Spośród oferowanych obecnie metod potwierdzania tożsamości, najwięcej zainteresowania budzi biometria. Obecnie już co czwarty ankietowany badania Mastercard (25%) korzysta z biometrii (nie tylko do „autentykacj”i płatności), lecz gdyby mieli taką możliwość, korzystałby z niej już co drugi z nich (50%). 47% polskich e-konsumentów preferowałoby biometryczne uwierzytelnienie przy płatnościach kartą, zarówno online, jak i w sklepach fizycznych. Ci z nich, którzy wskazują tę metodę, najchętniej korzystaliby z technologii rozpoznawania odcisku palca, skanu tęczówki oka, rozpoznania głosowego lub analizy rysów twarzy.

Potwierdzanie transakcji odciskiem palca za bezpieczne uznaje co czwarty ankietowany (75%) w badaniu Mastercard. Jest to wyższy wynik niż w przypadku kodów jednorazowych (66%). Więcej niż połowa ankietowanych uznała za bezpieczną technologię rozpoznawanie rysów twarzy (54%) lub inny rodzaj biometrii (53%).

Przy okazji Mastercard pochwalił się swoim rozwiązaniem o nazwie Identity Check, które pozwala w prosty sposób zweryfikować klienta przy pomocy biometrii. Posiadacz karty potwierdza swoją tożsamość za pomocą skanera linii papilarnych lub technologii rozpoznawania twarzy czy funkcji skanu tęczówki oka.

W przypadku Mastercard Identity Check dane są przechowywane na urządzeniu klienta, a nie w banku. Co ważne rozpoznawanie twarzy można zaimplementować na różnych smartfonach – nie tylko na nowych iPhone X. Bezpieczeństwo takiego rozwiązania zapewnia Mastercard.

Na koniec obiecana infografika.

Silne uwierzytelnianie - grafika Mastercard

Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

biometria-psd2-mastercard-silne-uwierzytelnianie