Po co to całe GDSN?

Nowy spójny system zarządzania dostawami zwiększa efektywność. Po pierwsze, jest mniej błędów, a to obniża koszty. Przykładowo sklep zamówił 10 palet danego produktu, a w wyniku pomyłki przyjechało 11 lub 9. Nie trzeba posiadać rozwiniętej wyobraźni, by wiedzieć, że w makroskali generuje to gigantyczne koszty, które mają przełożenie m.in. na ceny oferowanych produktów czy pensje pracowników.

Przechadzając się z wózkiem po sklepie wielkopowierzchniowym widzimy tylko etap końcowy ciężkiej pracy tysięcy osób, które muszą codziennie dostarczać produkty na półki. Każdy ma swój kod, wymaga ewidencji i magazynowania w określony sposób.

W ramach nowego systemu działa już 5 dostawców sieci, a kolejnych 18 przygotowuje się do jego wdrożenia. GDSN (Global Data Synchronization Network) to sieć certyfikowanych katalogów pozwalająca na szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych u wszystkich uczestników łańcucha dostaw – od producentów i dostawców, przez magazyny, transport, logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się standardach GS1, zapewniając  bezpieczną i ciągłą synchronizację danych podstawowych w czasie rzeczywistym.

Porządek na magazynie

Zastąpienie tradycyjnych kart produktowych wymianą GDSN przynosi szereg udokumentowanych korzyści, w tym  pozwala na redukcję błędów w zamówieniach  oraz wyeliminowanie  braków na półkach poprzez lepsze zarządzanie zapasami. GDSN usprawnia również aktualizację baz danych podstawowych, a także przyspiesza wprowadzanie nowych produktów na rynek czy organizację promocji, co wpływa na zwiększenie sprzedaży.

– Carrefour jako pierwsza sieć na polskim rynku wprowadził system globalnej wymiany i synchronizacji danych do współpracy z dostawcami. GDSN to cyfrowa rewolucja dla całej branży handlowej, która nie tylko pomaga usprawnić codzienną współpracę  w ramach całego łańcucha dostaw, ale przynosi również wymierne efekty finansowe i biznesowe. To kolejny krok milowy w cyfryzacji wymiany danych na polskim rynku – mówi Katarzyna Orlińska, Dyrektor ds. digitalizacji Carrefour Polska

Implementację poprzedziły prace przygotowawcze, które doprowadziły do uzgodnienia w branży FMCG polskiego modelu danych podstawowych, który jest kompatybilny z modelami europejskimi oraz jest zgodny z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Firmy w Polsce wybrały jeden  z trzech certyfikowanych katalogów GDSN oferowanych przez Brandbank AC Nielsen, FSENet oraz Comarch. Wśród pierwszych dostawców korzystających  z nowego sposobu wymiany danych produktowych są Fritolay (Pepsico), Colgate/Palmolive, VitaProdukt, Zakłady Tłuszczowe Kruszwica oraz Atlanta.

Carrefour to jeden z liderów cyfryzacji sprzedaży. W tym miejscu warto wspomnieć o aplikacji Scan&Go, która umożliwia dokonanie zakupów bez konieczności uciążliwego długiego oczekiwania w kolejce, jak i wykładania towaru na kasie.