Do końca 2020 roku na platformie internetowej ai.nospr.org.pl można „dopytywać” sztuczną inteligencję o tematy dotyczące muzyki klasycznej, otrzymując natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim – jednocześnie przenosząc się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR.
O muzyce klasycznej porozmawiasz ze sztuczną inteligencją
Na platformie można zadawać pytania głosowo i pisemnie, słuchając interpretacji utworów „Ognistego Ptaka” Igora Strawińskiego i „Karnawału Zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. NOSPR AI opowie, co kompozytor miał na myśli pisząc dany utwór, jaki instrument gra partię solową czy, na przykład, ile waży fortepian. IBM oraz NOSPR mają nadzieję na rozbudowę tego narzędzia w kolejnych latach – czytamy w komunikacie ING Banku Śląskiego.
W ramach projektu NOSPR AI w sieci zostały udostępnione rzadko publikowane nagrania audiowizualne Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Teraz można ich posłuchać jako inspiracji do rozmowy ze sztuczną inteligencją o świecie dźwięków. Projekt NOSPR AI daje muzyce klasycznej „głos” – ukazując ją jako żywą część kultury, na którą nie trzeba patrzeć przez pryzmat utartych schematów. Po raz pierwszy staje się zjawiskiem, o którym można swobodnie dyskutować.
Projekt NOSPR AI jest zwieńczeniem trwającej blisko rok ścisłej współpracy zespołu IBM Services z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i ekspertami świata muzyki klasycznej, grupą IT z Fujitsu Technology Solutions, a także uczniami szkół zrzeszonych w programie P-TECH. Zespół IBM Services był odpowiedzialny za budowę rozwiązania, utrzymanie i rozwój aplikacji w chmurze publicznej IBM oraz szkolenie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego NOSPR AI w zakresie udzielania odpowiedzi na pytania w języku polskim.
W kolejnym etapie baza wiedzy została wykorzystana do treningu sztucznej inteligencji IBM Watson Assistant, na której oparty jest NOSPR AI, pod kątem uzyskania najlepszych odpowiedzi na pytania. Rozwiązanie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby po uruchomieniu produkcyjnym możliwe było jego „douczanie”. Dzięki wykorzystaniu chmury publicznej IBM do przechowywania tysięcy danych tworzących bazę wiedzy, możliwe jest ciągłe podnoszenie jakości oraz dokładności udzielanych odpowiedzi.