W bieżącym roku branża ma odnotować wzrost na poziomie 140%, przez co jej wartość wyniesie 700 mln złotych. To dane serwisu crowdfundingowego zrzutka.pl. Zwiększy się także wartość finansowania na urządzeniach mobilnych – do poziomu 392 mln PLN (wzrost o 165%). Zatem crowdfunding na komórkach i tabletach stanowić będzie aż 56% wartości całego rynku.

Crowdfunding w Polsce coraz bardziej popularny

Z jednej strony tak wysokie wzrosty mogą być efektem niskiej bazy, ponieważ polski rynek crowdfundingu wciąż nie jest zbyt duży, ale z drugiej strony nie można bagatelizować wzrostu popularności tego sektora. Polacy coraz bardziej przekonują się do finansowania społecznościowego.

Największym serwisem na polskim rynku pozostaje Siepomaga.pl, który zgodnie z danym z października notował średnio 2,3 mln odsłon na miesiąc. Drugie miejsce zajęła zrzutka.pl ze średnią 1,26 mln odsłon, a na trzecim uplasował się portal Pomagam.pl ze średnią 0,94 mln odsłon. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Serwis zrzutka.pl postanowił także podsumować swoje wyniki z całego 2018 roku. W sumie na portalu założono prawie 166,5 tys. zrzutek (wzrost 0 293%), a liczba wpłat wyniosła 660 tys. (poprawa o 123%). Łączna suma wpłat w całym poprzednim roku przekroczyła 42 mln zł, a obecnie licząc od początku istnienia serwisu jest to już ponad 75 mln zł.

Na koniec warto wrócić do wspomnianego sukcesu Wisły Kraków. „Biała Gwiazda” zebrała 4 mln złotych w zaledwie jedną dobę. Inwestorzy nabyli 40 tys. akcji krakowskiego klubu, co w sumie stanowiło trochę ponad 5% wszystkich udziałów spółki. Dzięki zbiórce drużyna oddaliła od siebie widmo bankructwa i może nadal występować w Ekstraklasie.