O nastawieniu Polaków do cyfrowej transformacji przyjrzymy się na podstawie raportu “”Technologia w służbie społeczeństwu”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland.

Innowacyjne społeczeństwo 5.0

Zgodnie z wnioskami płynącymi z raportu, społeczeństwo 5.0 cechuje przede wszystkim otwartość, innowacyjność i chęć współpracy. Polaków z pewnością częściowo wyróżnia pierwsza z cech, gdyż aż 97 proc. zgadza się z poglądem, że nowe technologie są potrzebne, a dzięki nim może rozwijać się polska gospodarka. Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, Polacy najlepiej oceniają ułatwienia w podróży (94 proc.), domy energooszczędne (92 proc.) oraz nowe technologie w medycynie (92 proc.).

Nie bez znaczenia pozostaje technologia 5G, bez którego stanie się społeczeństwem 5.0 byłoby niemożliwe. To ona będzie główną siłą napędową przyszłych usług cyfrowych w najważniejszych obszarach życia. Pomimo rosnącej fali fake newsów i dezinformacji, aż 65 proc. Polaków pozytywnie odniosło się do superszybkiego internetu dzięki nowej sieci komórkowej 5G. Co ciekawe, ponad 60 proc. badanych zgodziłoby się na zamontowanie w pobliżu swojego domu mikro anten pozwalających na jej rozwój.

Podobnie sytuacja klaruje się, jeśli chodzi o… szczepionki na koronawirusa. Dotychczasowe straszenie społeczeństwa chipami podłączonymi do 5G, które będą instalowane w ludzkim organizmie poprzez szczepionkę na koronawirusa, nie przyniosło rezultatów. Aż 65 proc. Polaków deklaruje skorzystanie ze szczepionek przeciwko nowym wirusom np. COVID-19.

Zdalna praca i nauka – błogosławieństwo czy przekleństwo?

Zdania co do efektywności pracy i nauki zdalnej wśród Polaków są podzielone. Zdaniem ankietowanych,  nauka przez internet w czasie pandemii nie zdała swojego egzaminu – pozytywną ocenę uzyskała jedynie wśród 41 proc. ankietowanych. Jednym z powodów może być brak dostępu do szybkiego internetu, który zauważa 54 proc. społeczeństwa, a także niewystarczających cyfrowych kompetencji.

O wiele lepiej Polacy ocenili możliwość pracy zdalnej, z której chciałoby skorzystać 70 proc. Polaków.

– Zgodnie z raportem, z pracy zdalnej korzystają głównie osoby z wykształceniem wyższym, mieszkające w dużych miastach. Łatwy dostęp do internetu oraz narzędzia pracy umożliwiły całkowite przejście na pracę z domu. Myślę, że jest to jeden z głównych czynników tak pozytywnej oceny pracy zdalnej wśród społeczeństwa – komentuje Michał Dąbrowski, dyrektor zarządzający KLANG! Media.

E-medycyna na tak

Polacy pozytywnie oceniają również możliwość konsultacji telemedycznych, które w czasie pandemii zyskały ogromną popularność.

Masowo korzystamy z e-recepty i e-zwolnienia, które pozwoliły pacjentom ograniczyć liczbę kontaktów z przychodnią. Byliśmy świadkami ogromnego przyspieszenia w takich dziedzinach, jak m.in. rozwiązania telemedyczne ułatwiające zdalny dostęp pacjenta do diagnozy lekarskiej czy zdalne monitorowanie parametrów zdrowotnych.

Aby jednak w perspektywie długofalowej były one skuteczne, należy określić ich rolę w systemie ochrony zdrowia w stosunku do innych form kontaktu pacjenta z lekarzem. Potrzebne są jednoznaczne wytyczne, które powinny określać, w jakich sytuacjach można stosować tele-lub wideokonsultacje, a kiedy konieczna jest osobista wizyta w gabinecie lekarskim.

Technologie mają przede wszystkim ułatwiać życie

Innowacje, które ułatwiają nam życie są w szczególności doceniane przez Polaków. Prawie wszyscy Polacy korzystają z nawigacji online, a 93 proc. pozytywnie ocenia płatności kartą dodaną do aplikacji w telefonie. Z zakupów lub sprzedaży przez internet oraz oglądania filmów i programów telewizyjnych online korzysta prawie 75 proc. ankietowanych.

Pandemia COVID-19 dodatkowo zwiększyła popularności platform VOD. Po pierwsze: zamknięcie w czterech ścianach sprzyja korzystaniu z serwisów wideo online. Ponadto, ich znaczenie i rola zaczęły rosnąć – w wyniku „lockdownu” przejęły one funkcje, które do tej pory pełniły kina, teatry czy inne instytucje kultury.