Partner serwisu Visa dla biznesu

Czeski potentat wchodzi na polski rynek kas online

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Fintech
Opublikowano: 12 grudnia 2019, 14:59 Aktualizacja: 13 grudnia 2019, 10:08

Czeska Dotykacka oficjalnie zainaugurowała obecność na polskim rynku. To firma specjalizująca się w inteligentnych rozwiązaniach fiskalnych – chodzi przede wszystkim o kasy wirtualne, czyli kasy dostępne z poziomu smartfona, czy tableta. Dotykacka jest liderem w tym obszarze na czeskim rynku i z zainteresowaniem śledzi prace legislacyjne w Polsce.

Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad projektem rozporządzenia dotyczącego kas wirtualnych. Na razie resort przedstawił dwie wersje takiego projektu, a ostateczny zakres nowych przepisów powinniśmy poznać już w ciągu najbliższych miesięcy. Niestety zgodnie z obecnymi wytycznymi przedsiębiorca wciąż będzie musiał drukować papierowy paragon, ale w drugiej wersji projektu znalazła się na szczęście furtka dla e-paragonów. „Istnieje spora szansa, że w pewnym momencie obowiązek drukowania papierowego paragonu zostanie zniesiony” – zwracali uwagę przedstawiciele Dotykacki.

Na kasy wirtualne trzeba jeszcze poczekać

Kasy wirtualne działają już między innymi w Czechach, czy w Chorwacji. W Polsce od maja 2019 roku można korzystać z kas fiskalnych online, czyli fizycznych urządzeń, które na bieżąco rejestrują wykonywane transakcje i przekazują dane do Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Ministerstwo Finansów.

Wprowadzenie kas rejestrujących online i kas wirtualnych ma na celu oczywiście uszczelnienie systemu podatkowego. Zgodnie z drugą wersją projektu rozporządzenia Ministerstwa Finansów oprogramowanie rejestrujące transakcje będzie musiało uzyskać homologację Głównego Urzędu Miar, dzięki czemu na rynek będą dopuszczone tylko sprawdzone rozwiązania. Homologacja GUM jest także wymogiem dla sprzętowych kas online.

Na razie nie wiadomo jakie dokładnie kryteria trzeba będzie spełnić, aby uzyskać homologację GUM – dowiemy się tego w finalnej wersji rozporządzenia. „Co ważne na razie Dotykacka nie jest kasą online, więc nie posiada homologacji. Firma dostarcza oprogramowanie, które można wykorzystać na urządzeniu posiadającym homologację GUM” – wyjaśniali przedstawiciele czeskiego fintechu.

Dotykacka2

Tomasz Woźniak, knowledge manager Dotykacki, prezentuje rozwiązanie czeskiego fintechu

Co oferuje Dotykacka?

Dotykacka to software, działający w modelu abonamentowym opartym o chmurę (SAS – software as a service), który pomaga w obsłudze sprzedaży – oferuje aplikację sprzedażową i analityczną. Koszt podstawowego pakietu to 69 zł miesięcznie. Firma działa w Polsce od 2017 roku, ale dopiero dzisiaj oficjalnie inauguruje swoją działalność na naszym rynku. „W rozwój spółki zainwestowano miliony euro” – mówili przedstawiciele fintechu.

Niestety w związku z obecnymi przepisami i faktem, że wciąż czekamy na kasy wirtualne, przedsiębiorcy muszą zaopatrzeć się przynajmniej w drukarkę fiskalną online. W tym przypadku Dotykacka oferuje kilka wariantów dla swoich klientów, a jej oferta skierowana jest głównie do firm z sektora MŚP. Najprostszy pakiet mobilny kosztuje 2,5 tys. złotych, pakiet uniwersalny 3,5 tys. złotych, a pakiet kompletny 4 tys. PLN. Szczegóły pakietów można znaleźć w zakładce „cennik” na stronie Dotykacki. Firma współpracuje między innymi z takimi dostawcami kas, jak Posnet, czy Elzab.

Na razie kasy wirtualne budzą sporo kontrowersji na polskim rynku. Czy nie jest to przypadkiem krok wstecz pod względem bezpieczeństwa, pod pretekstem innowacyjności? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno warto czerpać z doświadczeń innych krajów, w których tego typu rozwiązania działają już od kilku lat.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

czeski-potentat-wchodzi-na-polski-rynek-kas-online