Według szacunków spółki, kategoria e-grocery w Warszawie urosła wartościowo o 14% w 2018 roku i tym samym osiągnęła udział 2,4% całej sprzedaży FMCG. Na rynku warszawskim skupia się obecnie blisko 50% całej sprzedaży e-grocery w Polsce. Pełny raport IGE i Frisco można pobrać tutaj.

Frisco z dobrymi wynikami w 2018 roku

Frisco to spółka portfelowa Funduszu MCI.TechVentures. Firma planuje otwarcie nowego magazynu w połowie 2019 roku, co pozwoli zwiększyć skalę działania sklepu aż czterokrotnie. W nowym magazynie zostaną wykorzystane innowacyjne rozwiązania technologiczne i zaawansowana automatyka magazynowa. Obecnie liczba klientów Frisco ma być porównywalna do liczby osób odwiedzających 7 hipermarketów – czytamy w informacji prasowej. Dosyć enigmatycznie.

Na razie dostawy z Frisco.pl realizowane są na terenie Warszawy i okolicznych miejscowości FriscoVanami, a na pozostałym obszarze Polski poprzez firmę Kurierską DPD. Po wprowadzeniu kodu pocztowego na stronie pojawi się komunikat o formie doręczenia zamówienia (FriscoVan lub zewnętrzna firma kurierska DPD). Dla zamówień realizowanych firmą kurierską DPD czas realizacji jest wydłużony jak również nie jest dostępny w dostawie pełen asortyment sklepu. Zakupy można także odbierać w Coolomatach – przypominających popularne skrytki na paczki.

Polski rynek e-grocery na fali wznoszącej

Rynek e-grocery ma ogromny potencjał. O prymat konkurują duże sieci pokroju Carrefoura (który niedawno uruchomił swoją usługę w Katowicach), Tesco, Auchan, czy Piotra i Pawła, a także te mniejsze, działające tylko Internecie – jak Frisco. Sklepy stacjonarne rozwijają dostawy online także ze względu na zakaz handlu w niedzielę. Zakupy można zrobić nawet w niedzielę niehandlową, chociaż nie ma co liczyć, że towary otrzymamy jeszcze tego samego dnia. Ze względu na duże zainteresowanie trzeba to zaplanować wcześniej, niemniej kierowca może nam przywieźć zakupy także w niedzielę niehandlową.

– To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu dostajemy swoje ulubione produkty prosto pod drzwi! Trend na robienie zakupów przez Internet jest obecny w Polsce już od dawna, jeśli chodzi o odzież, elektronikę czy kosmetyki – dlaczego nie mielibyśmy w ten sposób zamawiać również jedzenia? Srzedaż e-commerce króluje na polskim rynku i notujemy znaczny wzrost w stosunku do poprzednich lat. Mamy coraz mniej czasu co zmusza nas do jak najbardziej produktywnego wykorzystywania go – komentuje Maciej Radziwiłł, CEO w IceFood.pl.

Z raportu „E-grocery w Polsce. Zakupy spożywcze online” zrealizowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Frisco wynika, że Polacy najchętniej kupują przez Internet w sklepach, które znają ze świata realnego. Aż 43% ankietowanych deklaruje, że zakupy spożywcze online najczęściej robią w Carrefourze. Drugie miejsce zajmuje sklep internetowy Piotra i Pawła, a na najniższym stopniu podium znalazło się Frisco.

Z kolei z raportu Nielsena (Connected Commerce z 2018 r.) wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat sprzedaż zakupów spożywczych online wzrosła o 15% w skali całego świata. E-grocery najbardziej pokochali Koreańczycy z południa, gdzie ten segment odpowiada aż za 20% wartości całego rynku FMCG (fast-mooving consumer goods). Według Nielsena w latach 2016-2018 zakupów świeżych artykułów spożywczych przez Internet dokonało 26% konsumentów. W ciągu ostatnich dwóch lat wartość tego rynku wzrosła na świecie o około 70 mld dolarów. A będzie jeszcze lepiej.