Nowe oprogramowanie jest wymierzone głównie w automatycznie odtwarzające się filmiki reklamowe i tak zwane pop-upy, czyli reklamy wyskakujące od razu po wejściu na stronę – zazwyczaj zasłaniające cała witrynę. O sprawie pisze serwis The Verge.

Google Chrome z wbudowanym adblockiem. Jakie reklamy są niedozwolone?

Google Chrome blokowanie reklam

Nowa polityka Google powstała wspólnie z koalicją na rzecz lepszych reklam (coalition for better ads). Jeżeli strony nie dostosują się do nowych wytycznych i zlekceważą ostrzeżenia firmy z Mountain View, to reklamy na takiej witrynie zostaną zablokowane po 30 dniach od pierwszego ostrzeżenia. Jakie praktyki są niedozwolone?

Automatycznie odtwarzane filmiki, reklamy z dźwiękiem i wspomniane pop-upy, pojawiające się od razu po wejściu na stronę i duże banery, które podążają za kursorem. Google zamierza badać witryny i wystawiać im oceny. Powyżej grafika obrazująca niedozwolone praktyki zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.

Wydawcy mogą otrzymać jedną z trzech ocen:

  • Pass (test zaliczony),
  • Warning (ostrzeżenie),
  • Failed (test oblany).

Google przeciwko wydawcom?

Cały proces ma przebiegać według następującego schematu – ocena strony, poinformowanie wydawcy o ewentualnych nieprawidłowościach i danie czasu na zaprzestanie niedozwolonych praktyk. Jeżeli wydawca nie zastosuje się do wytycznych, to reklamy na jego stronie zostaną zablokowane. Na szczęście Google daje szanse na zrewidowanie swojego podejścia – po oblaniu testu i otrzymaniu bana na zabronione reklamy, wydawca może starać się o ponowną weryfikację jego strony, jeśli pozbędzie się uciążliwych treści.

Adblock od Google Chrome

Co ważne użytkownik może pozwolić danej stronie na wyświetlanie zabronionych reklam. Adblock będzie pokazywał się na dole strony, a po rozwinięciu jego paska można zaznaczyć opcję „zawsze pokazuj reklamy z tej strony” – tak jak na screenie powyżej. Google utrzymuje, że wydawcy są skorzy do współpracy i 42% z nich już dostosowało się do nowych zasad.

To kolejna ingerencja Google w politykę reklamową wydawców stron. Kilka tygodni temu pisaliśmy o blokowaniu reklam przypominających, czyli takich, które pokazują się po wizycie w sklepie internetowym.

Zmiany w polityce reklamowej przygotował też Facebook. Serwis Marka Zuckerberga zakazał reklamowania produktów finansowych oraz usług, które mogą być kojarzone z wprowadzaniem użytkowników w błąd lub oszukańczymi praktykami promocyjnymi. Zakaz dotyczy między innymi kryptowalut. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj – Facebook blokuje reklamy promujące kryptowaluty.