Kampania reklamowa, o której mowa, była prowadzona na Instagramie w kwietniu i maju bieżącego roku. Czterech infuencerów publikowało posty, w których zachęcało odbiorców do kupowania ubrań i kosmetyków korzystając z odroczonych płatności Klarny – miało to pomóc w radzeniu sobie z chandrą spowodowaną pandemią COVID-19. Według Advertising Standard Authority taka kampania miała zachęcać ludzi do kupowania zbędnych przedmiotów na kredyt, co z kolei mogło ich wpędzić w kłopoty finansowe. W efekcie reklama Klarny została zablokowana.

Reklama odroczonych płatności Klarny w ogniu krytyki

ASA zajęło się sprawą kampanii reklamowej Klarny w związku ze skargą jednej z posłanek Partii Pracy, która zwróciła uwagę, iż posty publikowane przez influencerów są nieodpowiedzialne. Jej zdaniem mogły one zachęcać ludzi do kupowania produktów na kredyt i co za tym idzie popadania w długi. Zdaniem Klarny reklamy miały po prostu pokazać, że dbanie o siebie poprawia samopoczucie – także w czasie pandemii.

Organizacja przyznała jednak rację posłance, ponieważ wszystkie posty reklamujące kampanię na Instagramie promowały odroczone płatności Klarny. Zdaniem ASA reklamy były nieodpowiedzialne i w istocie zachęcały klientów do korzystania z kredytów w celu poprawienia nastroju. Zgodnie z komunikatem Advertising Standard Authority reklama Klarny w takiej formie nie może być już prezentowana odbiorcom.

Advertising Standard Authority to organizacja pozarządowa, której zadaniem jest nadzorowanie praktyk w branży reklamowej.