Z badania zrealizowanego przez Tpay z udziałem merchantów wynika, że najwięcej sprzedawców planowało przygotować na Czarny Piątek obniżki cen do 30 proc. Ponadto e-sklepy w tym roku postawiły na przedłużony Black Friday, czyli wyprzedaże trwające w dniach 26-29 listopada. Rozłożenie akcji promocyjnych na okres piątek-poniedziałek zadeklarowało aż 60 proc. przedsiębiorców.

– Wydłużenie tego święta w handlu jest korzystne dla wszystkich stron. Internauci przez cały tydzień mogą kupować produkty i usługi głównie po znacznie niższych cenach. Jesteśmy nawet świadkami zjawiska odkładania decyzji zakupowych do okresu Black Week. Wydłużony okres wyprzedaży to jednocześnie czas żniw dla e-sprzedawców. Muszą jednak solidnie się przygotowywać do tego okresu i mieć sklep w pełnej gotowości do przyjęcia wzmożonego ruchu, co dotyczy także płatności online. Cieszę się, że e-commercy korzystające z naszego systemu, mogły dzięki Tpay spełnić oczekiwania swoich klientów i realizować swoje plany sprzedażowe – komentuje Paweł Działak, CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online.

Najnowsze dane zaprezentowane przez Tpay wskazują, że zdecydowanie większą popularnością wśród konsumentów w tym roku cieszył się Black Friday niż Cyber Monday. W ostatni piątek listopada sprzedaż wzrosła średnio o 160 proc., z kolei w Cyberponiedziałek o 57 proc.

Black Friday 2021 najlepszym dniem w historii BLIKA

Polski Standard Płatności operator BLIKA, poinformował o rekordowym Czarnym Piątku. Podczas niego padł rekord transakcji BLIKIEM zrealizowanych jednego dnia – było ich prawie 3,2 mln, a łącznie z transakcjami P2P – 3,8 mln. Polacy w trakcie 4 dni akcji promocyjnych, obejmujących Black Friday i Cyber Monday, wydali BLIKIEM w sieci aż 1,2 mld złotych.

Duże zainteresowanie BLIKIEM w czasie Czarnego Piątku potwierdzają również dane zaprezentowane przez Tpay. Tak jak w ubiegłym roku, BLIK był w tym dniu najczęściej wybieraną metodą płatności, po którą sięgnęło aż 77 proc. osób robiących zakupy u sprzedawców korzystających z systemu płatności Tpay. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajął pay-by-link, z którego skorzystało 17 proc. kupujących. Z kolei trzecia pozycja należy do kart płatniczych z wynikiem 5 proc.

– Z zebranych przez nas danych wynika, że tegoroczne zakupy z okazji Black Friday były robione na naprawdę dużą skalę i Polacy chętnie sięgali wówczas po nowoczesne metody płatności. Podobnie jak rok temu, w Czarny Piątek 2021 królował BLIK, z pewnością z powodu szybkości i wygody, które gwarantuje. Co ważne, przewidziała to część sprzedawców. Badanie przeprowadzone przez nas przed Black Friday, czyli jeszcze przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w sklepach, pokazało, że 40 proc. sprzedawców zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online, np. dodanie możliwości płatności BLIKIEM na stronie. W kontekście płatności, podczas akcji takich jak Black Friday, dla właścicieli e-sklepów kluczowe znaczenie miała także współpraca z operatorem płatności – dodaje Paweł Działak.

Tegoroczny Czarny Piątek to pierwsze święto wyprzedaży, podczas  którego można było zapłacić BLIKIEM również na Messengerze. Było to możliwe dzięki wdrożeniu rozwiązania chatbotowego, z którego korzysta już sklep Myszojeleń, a od niedawna także marka Kubota.

Jak najpopularniejsze kategorie zakupowe wypadły w Black Friday?

Jak wynika z badania Santander Consumer Bank „Polacy na e-zakupach 2021”, polscy konsumenci online najczęściej kupują odzież. Takiej odpowiedzi udzieliła blisko połowa ankietowanych. Co trzeci badany zadeklarował, że przez Internet chętnie nabywa także obuwie. Grupę trzech najczęściej kupowanych kategorii produktów w sieci zamyka elektronika. Sięga po nią za pomocą kanału online 23 proc. ankietowanych.

Dla branży „AGD/RTV i elektronika” średnia wartość koszyka podczas Czarnego Piątku wzrosła o 16 proc. na tle całego listopada br. Przy czym odnotowany wzrost średniej liczby transakcji to +166 proc. Z kolei w kategorii „Moda i akcesoria” średni koszyk zakupowy zmniejszył się o 7,5 proc., aczkolwiek wzrost średniej liczby transakcji w stosunku do średniej w całym miesiącu to aż +271 proc. – wynika z danych Tpay.

Atrakcyjnymi ofertami w czasie Black Friday skutecznie przyciągała klientów branża „Zdrowie i uroda”, gdzie średni koszyk zakupowy zwiększył się o 29 proc. na tle całego miesiąca. Z kolei pod względem liczby transakcji odnotowano tam wzrost na poziomie +91 proc.

Jak wypadają okazje Black Friday rok do roku? Eksperci Deloitte w ramach badania „Zakupy Świąteczne 2021”, sprawdzili jak kształtowały się ceny tych samych 309 produktów w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Czarnego Piątku. Jak się okazuje, w przypadku 68 proc. z nich ceny wzrosły, a w 32 proc. odnotowano spadek. Biorąc pod uwagę panującą inflację taki rezultat nie jest raczej zaskoczeniem.