Do kampanii Warto Bezgotówkowo przyłączyły się m. in. największe organizacje kartowe, banki, Poczta Polska oraz szereg przedsiębiorców. Szczegóły akcji promocyjnych związanych z kampanią są dostępne na stronie internetowej wartobezgotowkowo.pl.

Zostaw portfel w domu – 16 października Dniem Płatności Bezgotówkowych

Eksperci podkreślają, że redukcja obrotu gotówkowego może wygenerować korzyści dla gospodarki nawet rzędu równowartości 1 proc. PKB w skali roku. Płatności bezgotówkowe przyczyniają się także do zwiększania przejrzystości życia gospodarczego i są istotnym narzędziem w walce z szarą strefą.

Grono zwolenników płatności bezgotówkowych stale się poszerza. Z najnowszych danych NBP wynika, że tylko w I kwartale 2018 r. Polacy zrealizowali za pomocą kart 1,04 mld transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy też w europejskiej czołówce pod względem popularności technologii zbliżeniowej.

Gotówka jest nadal dominującą metodą płatności w małych sklepach stacjonarnych, gdzie robi się mniejsze zakupy. Choć zdaniem zdecydowanej większości Polaków każdy punkt handlowo-usługowy powinien oferować wybór różnych form zapłaty, w Polsce wciąż nie brakuje miejsc, które nie akceptują płatności bezgotówkowych z powodu braku terminali. Tzw. POS-ów przybywa jednak w szybkim tempie. Na koniec czerwca 2018 r. na rynku funkcjonowało 704 877 terminali płatniczych – o niemal 49,5 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Płatności zbliżeniowych nie akceptowało już tylko 7 tys. urządzeń.

Stopniowe i konsekwentne odchodzenie od gotówki wspiera także rozwój bankowości mobilnej. Polacy należą do jednych z największych jej entuzjastów w skali europejskiej. W I kwartale tego roku zapłaciliśmy smartfonami 50 mln razy a BLIK z kwartału na kwartał ustanawia nowe rekordy popularności. Zmieniające się przyzwyczajenia Polaków i globalne trendy w zakresie płatności będą coraz silniej wpływały na wzrost popularności transakcji bezgotówkowych.