21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Już niedługo doczekamy się mobilnej wersji Profilu Zaufanego

24 miliony Polaków mogą potwierdzić swój Profil Zaufany bez wychodzenia z domu.

Rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji -Karol Manys, poinformował wczoraj na Twitterze o planach wdrożenia mobilnej wersji eGo, czyli Profilu Zaufanego. Dodatkowo resort cyfryzacji pochwalił się blisko 100 tysiącami aktywacji PZ przez bankowe serwisy transakcyjne.

Klienci PKO BP, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego i Inteligo mogą już zakładać Profil Zaufany z poziomu bankowości internetowej. Nie ma potrzeby stawiania się w urzędzie, ponieważ jesteśmy już wcześniej zweryfikowani przez bank.

Rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji, Karol Manys informuje na Twitterze o planach wdrożenia PZ na urządzenia mobilne.
Poniżej przedstawiamy proponowany wygląd witryny na smartfonie i na tablecie.

PZ mobile smartfon
PZ mobile tablet
Profil Zaufany to narzędzie do weryfikacji tożsamości klientów, w celu umożliwienia im korzystania z ePUAP. Tak jak długopis jest sposobem na podpisanie się na papierowym dokumencie, tak Profil Zaufany to podpis na dokumencie elektronicznym – wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.

Ciężko powiedzieć co oznacza tajemnicze „Wdrożenie niebawem”, ale fajnie że resort cyfryzacji myśli nad tym rozwiązaniem.

Blisko 100 tysięcy aktywacji Profilu Zaufanego

To nie wszystkie newsy dostarczone przez rzecznika Ministerstwa Cyfryzacji.

Blisko 100 tysięcy PZ z poziomu bankowości internetowej.
Konta PZ założone za pomocą bankowości internetowej
Nowych kont założono w ten sposób dokładnie 95734, najwięcej za pośrednictwem PKO BP, bo aż 51 tysięcy. Za pomocą Profilu Zaufanego (a właściwie już eGO) można:

  • złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego dla siebie lub dziecka;
  • złożyć wniosek o eKUZ – Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego;
  • zarejestrować działalność gospodarczą;
  • zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji;
  • sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych lub w Rejestrze PESEL;
  • złożyć wniosek o świadczenie rodzinne i kartę dużej rodziny;
  • załatwić sprawy związane z ZUS i Urzędem Skarbowym.

Resort cyfryzacji już od jakiegoś czasu nie był zadowolony z liczby użytkowników ePUAP. Stąd wprowadzanie zmian, takich jak wydzielenie Profilu Zaufanego z platformy i otworzenie możliwości weryfikacji klientów przez banki.

Tak naprawdę posiadały one odpowiednie narzędzia już od dawna, brakowało tylko zgody ze strony rządzących. Zgoda ta pojawiła się w październiku zeszłego roku.

Prawie 100 tysięcy nowych kont, przez serwisy transakcyjne, przy niespełna 500 tysiącach ogólnie we wrześniu zeszłego roku – wygląda całkiem nieźle. Szczególnie że wcześniej ponad 90% użytkowników platformy ePUAP stanowili urzędnicy – mówiła minister cyfryzacji, Anna Streżyńska.

Niedługo zapewne kolejne banki dołączą do programu i otworzą swoim klientom drogę do zakładania Profili Zaufanych. Jeżeli jeszcze faktycznie niebawem doczekamy się wersji mobilnej PZ, to może faktycznie eGO zacznie spełniać pokładane w nim nadzieje i realizować swój potencjał. Rozwojowi cyfryzacji polskiej administracji towarzyszy również program Mobile Connect, który pozwoli na załatwienie urzędowych spraw przez smartfona, nawet bez dostępu do Internetu.

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone