Oszuści wzięli na celownik klientów PKO BP i mBanku

Przestępcy podszywają się pod PKO Bank Polski i wysyłają fałszywe potwierdzenia operacji na e-maila. Potwierdzenia rozsyłane są z fałszywych adresów mailowych, które sugerują, że przychodzą one z banku. Fałszywe adresy nadawcy mogą udawać np. adres iod@ipko.pl. Tytuł i treść maila informują o transakcji na koncie, a załącznik wskazuje na potwierdzenie transakcji – ostrzega PKO w komunikacie.

Bank prosi aby nie otwierać takich wiadomości i nie przekazywać ich dalej. Jeśli nie zastosujemy tych zasad i załącznik zostanie otwarty przestępcy mogą zainstalować szkodliwe oprogramowanie. Poniżej przykład:

Fałszywy mail PKO BP

Natomiast mBank przypomina o niebezpieczeństwie tak zwanych wyłudzeń „na BLIKA”. Przestępcy przejmują konta na portalach społecznościowych. Podszywają się pod znajomego ofiary i proszą o przelanie pieniędzy na ich konto lub wysłanie im kodu BLIK. Bank radzi, aby w takich sytuacjach skontaktować się ze znajomym w innej formie np. telefonicznie i upewnić się, że to na pewno on chce pożyczyć pieniądze.

Należy pamiętać, że kody BLIK są tylko do naszego użytku i nie można ich przekazywać osobom trzecim. mBank apeluje również o czujność w trakcie dokonywania zakupów internetowych – szczególnie gdy kupujemy towar na portalach aukcyjnych/ ogłoszeniowych lub w sklepach internetowych.

/RT