Część ekspertów pewnie nie zgodzi się z nazwaniem autopilota Modelu X autonomicznym samochodem – faktycznie, jest to bardziej system wspomagania jazdy przez AI. Mimo to, po ostatnim śmiertelnym wypadku z udziałem autonomicznego pojazdu Ubera sztuczna inteligencja w samochodach znalazła się na cenzurowanym.

Autopilot Tesli ostrzegł za późno…

Zgodnie z oświadczeniem na stronie Tesli, podczas wypadku włączony był zarówno autopilot, jak i kontrola prędkości. Tuż przed wypadkiem system miał ostrzegać kierowcę, aby przejął kontrolę nad pojazdem. Miało to nastąpić około 150 metrów od feralnej barierki – kierowca miał 5 sekund na reakcję.

Tesla tłumaczy, że powodem tak dramatycznych skutków wypadku była wadliwa barierka na autostradzie. Tego typu blokady zazwyczaj są projektowane w ten sposób, aby redukować skutki uderzenia. Niestety, pechowa barierka miała zostać uszkodzona w poprzednim wypadku, a lokalne władze nie zdążyły jej wymienić.

Na razie nie wiadomo dlaczego autopilot Tesli ostrzegł kierowcę tak późno. Trzeba jednak pamiętać, że sam Elon Musk powtarzał, że funkcja autopilota w Modelach X nie jest doskonała. Z drugiej strony Tesla zapewnia, że jeszcze nigdy nie widziała takich uszkodzeń po wypadku Modelu X, który nie tak dawno został uznany najbezpieczniejszym SUV-me w historii.

To jednak nie pierwszy śmiertelny wypadek z udziałem pojazdu firmy z Palo Alto. W 2016 roku także doszło do śmiertelnego w skutkach zdarzenia. Kierowca korzystał z autopilota Tesli na autostradzie i uderzył w przyczepę przecinającą trasę. Wtedy jednak ekspertyza nie wykazała błędów w systemie. Pomimo wspomnianych kłopotów Elon Musk nie rezygnuje z kursu w pełni autonomicznej Tesli – ma to być kwestia kilku miesięcy.

Na początku tekstu wspomnieliśmy o tragicznym wypadku autonomicznego pojazdu Ubera – do zdarzenia doszło na przedmieściach amerykańskiego miasta Phoenix. Volvo XC90 uderzył w przechodzącą przez ulicę (w miejscu nieoznakowanym) kobietę. Z tego powodu władze Arizony zawiesiły pozwolenie Ubera na testy autonomicznych pojazdów na terenie stanu.