W ramach badania PayPal sprawdził wartość transakcji przeprowadzonych w 2020 roku za jego pośrednictwem na rzecz małych i średnich firm z Europy. Wnioski nie są zaskakujące – w pierwszej fazie pandemii digitalizacja okazała się kluczowa do przetrwania firm, ale też umożliwiła zwiększenie sprzedaży – niezależnie od tego, czy firmy przyjęły strategię cyfrową w czasie trwania czy przed pandemią.

Jednym z podmiotów fintech, który okazał się infrastrukturalnie kluczowy w okresie pandemii jest m.in. PayPal. W 2020 roku fintechowi przybyło ok. 70 mln nowych użytkowników i obecnie ma ponad 370 mln aktywnych użytkowników, w tym 20 mln sklepów. Kurs akcji spółki wzrósł w tym czasie prawie o 100% do poziomu 271 USD za akcję – PayPal wyceniany jest przez rynek na ok. 320 mld USD.

COVID impact PayPal

Kto zaliczył wzrost w czasie pandemii?

Najbardziej zyskały firmy sprzedające artykuły dla dzieci – te odnotowały aż 117% wzrost w II kw. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku. Na drugim miejscu znalazły się firmy sprzedające jedzenie i napoje (+114%) oraz wyposażenie ogrodów (+114%). W Polsce największe wzrosty w sprzedaży online odnotowały firmy z kategorii edukacja i szkolenia (+215%), instrumenty muzyczne (+131%) oraz sprzęt komputerowy (+119%). Jednocześnie, co należy mocno zaznaczyć – w większości przypadków wzrost sprzedaży w sieci nie był wstanie zrekompensować utraty dochodów w tradycyjnych kanałach sprzedaży, które zostały ograniczone w okresie lockdownów.

Niektóre branże, nawet jeśli już wcześniej oferowały płatności online, to z uwagi na kryzys pandemiczny odnotowały gigantyczne spadki w sprzedaży – przykładem może być branża podróżnicza (-76%) czy rozrywkowa (-74%). Aczkolwiek autorzy badania zakładają, że są to okresowe spadki i w miarę jak sytuacja pandemiczną poprawi się, to również biznesy z tych najbardziej dotkniętych sektorów również wrócą na ścieżkę wzrostów.

Chociaż dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw wdrożenie cyfrowych rozwiązań stanowiło ogromne wyzwanie, nasza analiza pokazała, że w dzisiejszych czasach obecność w sieci jest niezbędnym elementem każdego, nawet najmniejszego biznesu. Przestrzeń cyfrowa, w przeciwieństwie do tej tradycyjnej, umożliwia wszystkim uczestnikom działanie na niemal równych zasadach. Dzięki temu, nawet w trudnych warunkach, pozwala mniejszym firmom z powodzeniem konkurować z większymi graczami. Wkraczając do świata cyfrowego lokalni przedsiębiorcy zyskują dostęp do tej samej globalnej bazy konsumentów i narzędzi, którymi dysponują wielkie korporacje – komentuje Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Cyfryzacja na wsi przyniosła korzyści MŚP

Co istotne, z analizy PayPala wynika, że rokroczny wzrost cyfrowych MŚP w drugim kwartale 2020 roku wynosił więcej w prawie wszystkich krajach europejskich niż w USA. W takich krajach jak Belgia, Szwajcaria, Hiszpania, Włochy i Holandia wzrost wartości transakcji MŚP zlokalizowanych na obszarach wiejskich był 1,5-krotnie większy niż w przypadku firm zlokalizowanych w miastach – czytamy w informacji prasowej.

Wniosek? Internet ratował biznesy, niektóre nawet zyskały, ale sumarycznie nie były wstanie odrobić strat z powodu zamknięcia gospodarki. Firmy, które się wyfryzowały na potęgę rosły szybciej, a szczególnie te, które zlokalizowane były w obszarach wiejskich.

Pełny raport PayPala dostępny jest tutaj.