Na początek pod lupę bierzemy terminale płatnicze. W porównaniu do końcówki zeszłego roku liczba terminali wzrosła o około 44 tys. Z kolei w porównaniu do I kwartału 2018 roku o około 167 tys. To jeszcze większe wzrosty niż w poprzednim analizowanym okresie. 822 tys. to oczywiście rekord, a co więcej już wszystkie terminale obsługują płatności zbliżeniowe. Jest dobrze, ale wciąż mogłoby być lepiej.

Pełne raporty Narodowego Banku Polskiego można pobrać tutaj (pliki w Excelu).

Liczba terminali i bankomatów – najnowsze dane NBP

Pomimo, że 100% terminali na polskim rynku akceptuje płatności zbliżeniowe, to wciąż nie wszystkie urządzenia obsługują transakcje mobilne. Na koniec I kwartału 2019 tego typu operacje akceptowało ponad 813 tys. POS-ów – oznacza to, że tylko 9 tys. terminali nie pozwala na dokonywanie płatności mobilnych, takich jak Apple Pay, czy Google Pay. W sumie nie ma powodów do narzekania. Z kolei 277 tys. terminali obsługuje cashback, czyli wypłaty gotówki w punkcie handlowo-usługowym.

NBP opublikował także dane na temat liczby bankomatów. Liczba urządzeń stale spada, a na koniec Q1 2019 było ich w Polsce niespełna 22,7 tys. – to o ponad 200 bankomatów mniej niż IV kwartale 2018 i o ponad 500 mniej niż w Q1 2018. Sukcesywnie spada także liczba transakcji w tego typu urządzeniach. Na koniec Q1 2019 dokonaliśmy ponad 163 mln transakcji w bankomatach – to o 7 mln mniej niż w I kwartale 2018 i o 9 mln mniej niż w Q4 2018.

Pomimo ogólnego spadku liczby transakcji rośnie liczba i wartość depozytów dokonywanych w bankomatach. Coraz rzadziej korzystamy z gotówki, dlatego często wpłacamy ją do bankomatu. W I kwartale 2019 r. takich transakcji było ponad 14 tys. – o łącznej wartości ponad 25,3 mld złotych.