Tegoroczna edycja Web Summit przyciągnęła ponad 71 tys. uczestników ze 160 krajów. Zainteresowanie konferencją było ogromne – bilety wyprzedały się błyskawicznie. Lizbona w dniach 1-4 listopada stała się mekką startupów. W wydarzeniu wzięło udział około 2 300 młodych firm. Do Portugalii przybyły także osoby szukające okazji inwestycyjnych. W tym roku event zgromadził ponad 1 tys. inwestorów.
Jedna z największych konferencji technologicznych świata
Wśród ponad tysiąca mówców, którzy wystąpili podczas Web Summit 2022 znaleźli się m.in. Changpeng Zhao (założyciel Binance), Nik Storoński (CEO Revolut), António Costa (premier Portugalii), Nathan Blecharczyk (współzałożyciel Airbnb) czy Anne Boden (CEO Starling Bank). Nie mogło zabraknąć także przedstawicieli światowych gigantów jak Apple, Amazon, Meta oraz Microsoft.
Wystąpienia prelegentów poruszyły wiele wątków związanych z technologią i jej wpływem na świat. Dyskutowano między innymi o cyberbezpieczeństwie, zrównoważonym rozwoju, przetwarzaniu danych oraz kierunkach nowych regulacji. Pojawiły się również tematy związane z wykorzystaniem technologii w obszarach jak zdrowie, edukacja, finanse czy marketing. Mówcy zastanawiali się także nad przyszłością rynku kryptowalut, metaverse i Web3.
Web Summit 2022 to także przepełniona innowacyjnymi pomysłami strefa wystawowa. W licznym gronie międzynarodowych wystawców, jako jedyne polskie miasto ze swoim stoiskiem znalazła się Łódź, a delegację stanowiły przede wszystkim łódzkie spółki technologiczne. Do Lizbony z inicjatywy Miasta Łodzi przybyło ponad 120 osób, w tym reprezentanci 50 łódzkich firm – zarówno dużych i dojrzałych spółek technologicznych, jak i innowacyjnych startupów, dla których przepustką na Web Summit była wygrana w dedykowanym konkursie, w ramach miejskiego programu akceleracyjnego „Mam Pomysł na Startup”.
Jeden z benefitów oferowanych w ramach programu „Mam Pomysł na Startup” to możliwość zdobycia biletów na międzynarodowe wydarzenie technologiczne. W tym roku tym wydarzeniem był właśnie Web Summit 2022. Możliwość udania się z łódzką reprezentacją do Lizbony otrzymały zespoły Bethru, Cryptiony, SensiVR, SeniorApp, GunGuard, Gesture To Speech, Got Time? oraz HetBot.
Rekordowa liczba łódzkich firm wzięła udział w Web Summit 2022
Co działo się na łódzkim stoisku? Przede wszystkim networking. Zadbano o zorganizowanie komfortowej przestrzeni do nawiązywania kontaktów biznesowych. Do Lizbony udały się dziesiątki firm technologicznych z Łodzi, których celem była prezentacja swoich rozwiązań inwestorom, mediom, potencjalnym partnerom oraz innym uczestnikom Web Summit z całego świata.
Ze strony osób odwiedzających stoisko padały ważne pytania o polski i łódzki sektor technologiczny oraz samo miasto. Dotyczyły one głównie oferty firm technologicznych z Łodzi. Zespół Invest in Lodz (Central Poland) zaprosił do współpracy podczas konferencji ekspertów z PAIH oraz Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nie tylko mieli oni zapewniony czas na stoisku na prezentacje dotyczące warunków inwestowania w Polsce i systemu wparcia dla inwestycji, również tych startupowych, ale też na bieżąco udzielali informacji osobom odwiedzającym stoisko.
Warto wspomnieć także o światowej premierze raportu „Łódź feels IT” na temat łódzkiego sektora technologicznego. Raport ten został przygotowany we współpracy z CBRE, Grafton oraz ICT Polska Centralna Kaster. Nie zabrakło także okazji do dyskusji i wysłuchania ciekawych prezentacji. Jedną z nich przygotował Paweł Cebula z iTechArt, dotyczyła ona technologii rozwijanych w ramach działalności firmy. Natomiast Przemysław Zakrzewski z ABB razem z Maciejem Krasowskim z Fizen poprowadzili panel dyskusyjny z udziałem publiczności poświęcony tematyce blockchain.
Osoby odwiedzające stoisko Invest in Lodz (Central Poland) mogły zapoznać się także z prezentacją na temat wspomnianego już programu „Mam Pomysł na Startup”. W ciekawy sposób zostały przedstawione główne cele oraz efekty dotychczas osiągnięte w ramach tej inicjatywy. Udział w programie to szansa dla startupów na dostęp do mentoringu, eksperckiej wiedzy, społeczności inwestorów, ale i otrzymanie nagrody finansowej. Najlepsze innowacyjne projekty mogą liczyć na promocję w kraju oraz za granicą.
Łódź otwiera nowy rozdział w swojej historii
Tegoroczny wyjazd delegacji Invest in Lodz (Central Poland) do Lizbony to przełomowy moment. Po raz pierwszy miasto zorganizowało promocję łódzkich firm technologicznych za granicą na tak dużą skalę. Było to największe tego typu wydarzenie, ale nie jedyne zrealizowane w tym roku. Takimi działaniami jak wyjazd na Web Summit 2022, Miasto Łódź jako „tech-oriented city” stara się wesprzeć internacjonalizację rodzimego biznesu. Im bardziej będą rozwijać się firmy z regionu, tym więcej zyska samo miasto, które już dziś jest kojarzone z mocnym sektorem technologicznym, w szczególności w obszarach IT, AI oraz FinTech. Chociaż portugalska przygoda Łodzi dobiegła końca, to ogrom zdobytej wiedzy, inspiracji i kontaktów będzie procentować w przyszłości.