Platforma pomaga instytucjom finansowym i dostawcom zewnętrznym w kształtowaniu przyszłości otwartej bankowości. Open Banking Solutions ma zwiększać bezpieczeństwo, szybkość, stabilność działania oraz kosztową efektywność dla banków oraz tak zwanych stron trzecich (TPP). Grono partnerów w najbliższych kilku tygodniach prawdopodobnie powiększy się o kolejne polskie banki i fintechy.

Mastercard Open Banking Solutions – jak to działa?

W skład pakietu Mastercard wchodzą cztery rozwiązania:

  • Open Banking Connect — hub łącznościowy, umożliwiający zunifikowany dostęp do API wystawionych przez banki w oparciu o PSD2 dostawcom zewnętrznym, gwarantujący skalowalność, elastyczność i szybkość wprowadzania nowych produktów na rynek.
  • Open Banking Protect — silnik analityczny, weryfikujący status licencji TPP, certyfikatów EIDAS oraz nadający score, odzwierciadlający potencjalne ryzyko nadużyć.
  • Open Banking Resolve — platforma do komunikacji między bankami a TPP, ułatwiająca rozstrzyganie sporów.
  • Open Banking Consulting Services — profesjonalne doradztwo i praktyczne wsparcie pomagające instytucjom finansowym definiować i realizować ich strategię otwartej bankowości.

Edukacja konsumentów w zakresie potencjalnych korzyści płynących z otwartej bankowości będzie miała kluczowe znaczenie dla wdrożenia tej koncepcji na dużą skalę. Banki powinny się zastanowić, w jaki sposób pomóc swoim klientom w odkrywaniu i uzyskiwaniu dostępu do rozwiązań, które zostały zweryfikowane jako bezpieczne i niezawodne, a zarazem bezproblemowo wzbogacają ogólne doświadczenia klienta.

W Wielkiej Brytanii otwarta bankowość zaczęła w ostatnich miesiącach dynamicznie się rozwijać, dzięki pojawianiu się coraz liczniejszych TPP – w tym innowacyjnych firm z branży fintech, oraz poprawie działania interfejsów API banków. Aktualne dane instytucji OBIE z marca 2019 r. wskazują na prawie 30% wzrost korzystania z usług otwartej bankowości względem poprzedniego miesiąca. Ten znaczny wzrost i koncentracja na otwartej bankowości powinny uwidocznić się również w całej Europie, gdy we wrześniu 2019 r., gdy zacznie w pełni obowiązywać dyrektywa PSD2.