Cyfryzacja postępuje nie tylko w branży finansowej, ale praktycznie w każdym aspekcie naszego życia. Jeszcze do niedawna muzea kojarzyły się nam z zakurzonymi eksponatami i niezbyt przyjemną obsługą. Może to dość surowa ocena, ale niezależnie od naszej prywatnej opinii taki stereotyp utarł się w znacznej części społeczeństwa. Na szczęście to już przeszłość – dzisiaj muzea też stają się fintechowe.

Nowinki technologiczne w Muzeum Powstania Warszawskiego

Obecnie muzea z powodzeniem wykorzystują nowinki technologiczne, tak aby przyciągnąć jeszcze większe grono zwiedzających. Jeszcze parę lat temu dzieci i młodzież niechętnie odwiedzały tego typu placówki – nie było to dla nich zbyt ciekawe doświadczenie. Dzisiaj jest już inaczej i dobrym tego przykładem jest właśnie Muzeum Powstania Warszawskiego.

Możliwość płatności kartą, albo zakupu biletu online jest już standardem w największych polskich muzeach. W przypadku Muzeum Powstania Warszawskiego w oczy rzuca się także aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych, przybliżających powstańczą rzeczywistość. Głównymi elementami wystawy są zdjęcia w wielkich formatach, monitory i komputery. Wytyczona trasa przedstawia chronologię wydarzeń i prowadzi przez poszczególne sale tematyczne.

Muzeum posiada także sale przeznaczoną specjalnie dla dzieci – mowa o Sali Małego Powstańca – jedynej tego typu w Polsce. Jest to jasna i kolorowa przestrzeń, w której dzieci uczą się historii oglądając teatrzyk powstańczy czy wcielając się w rolę harcerskich listonoszy i sanitariuszek. Najmłodsi goście mają do dyspozycji repliki dawnych zabawek, gry planszowe i puzzle.

Kolejnym dobrym przykładem na unowocześnianie tego typu placówek jest Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Odwiedzający mogą prześledzić historię Żydów na ziemiach polskich, korzystając z ciekawych grafik, makiet i aranżacji. Sercem muzeum jest interaktywna wystawa stała, która ma charakter narracyjny: zwiedzający zanurzy się w historii opowiadanej przez zabytkowe przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje i makiety, projekcje wideo, dźwięki i teksty. Bilet oczywiście też można kupić online.

Innowacje w muzeach to bardzo ważne i pozytywne zjawisko z socjologicznego punktu widzenia. Nowoczesne placówki przyciągają więcej zwiedzających (także tych młodych), dzięki czemu przyczyniają się do poprawy wiedzy historycznej w społeczeństwie. Dlatego odwiedzajmy muzea jeszcze częściej i cieszmy się tym wyjątkowym doświadczeniem – a przy okazji możemy zapłacić za pomocą Apple Pay, czy Google Pay.