W komunikacie czytamy, że 310 tys. terminali płatniczych z działającego miliona pochodzi właśnie z Programu Polska Bezgotówkowa. Za pośrednictwem tych urządzeń zrealizowano ponad 300 mln transakcji na łączną kwotę prawie 16 mld złotych. Wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.
Milion terminali na polskim rynku
– Przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców. Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala – czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie koszów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
W trakcie konferencji zwrócono uwagę na ważną rolę sektora bankowego w rozwoju płatności bezgotówkowych. Pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych. W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata.
– Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy. Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego – skomentował Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Płatności bezgotówkowe coraz popularniejsze
Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego. Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych.
– Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki. Rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa – powiedział Tadeusz Kościński, minister finansów.