Na razie AI testowano głównie pod kątem identyfikacji klientów w czasie rzeczywistym i zapobiegania oszustwom w bankowości internetowej czy w ramach zarządzania obszarem KYC (Know Your Customer). Wysoce regulowany charakter działalności banków może w przyszłości być podstawowym ograniczeniem w wykorzystaniu możliwości, jakie daje wydajność sztucznej inteligencji – zauważają autorzy raportu. Co zatem mogą zrobić banki, aby nie tracić szansy na eksplorowanie potencjału AI, przy jednoczesnym spełnianiu wymogów regulacyjnych?

Pełny raport Deutsche Bank Research można pobrać tutaj.

Sztuczna inteligencja w bankach to szansa na większą rentowność

AI może przyczynić się do zwiększenia rentowności banków na dwa sposoby. Po pierwsze, przejmując powtarzalne zadania od ich pracowników. Autonomiczne oprogramowanie AI może zmniejszyć zapotrzebowanie na mniej wykwalifikowaną siłę roboczą i poprawić efektywność pozostałego personelu. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ wynagrodzenia zazwyczaj stanowią dużą część podstawy kosztów banków.

Po drugie, wdrożenie sztucznej inteligencji może przyczynić się do generowania przychodów, np. pomóc bankom w opracowywaniu nowych ofert dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów w oparciu o analizę szeregu danych behawioralnych. Zwiększając wydajność pracy, technologie sztucznej inteligencji mogą strukturalnie zmniejszyć koszty generowane w sektorze bankowym.

Raport Deutsche Banku dzieli sztuczną inteligencję wykorzystywaną w bankowości na kilka kategorii: aplikacje front office – zorientowane na obsługę klienta, aplikacje biurowe – zorientowane na operacje, handel i zarządzanie portfelem, oraz zgodność z przepisami, czyli compliance. Na tym etapie banki, ogólnie rzecz biorąc, wciąż eksperymentują z technologią sztucznej inteligencji, nie decydując się na pełne jej wdrożenie w swoich procesach. Uwaga bankowców wydaje się koncentrować na wykorzystaniu AI w relacji z klientami i w operacjach.

A co z bankami działającymi w Polsce?

Te wnioski pokrywają się z naszymi obserwacjami. W marcu postanowiliśmy zapytać największe banki w Polsce o to jak wdrażają sztuczną inteligencję. Zdecydowana większość z nich skupia się na algorytmach służących do obsługi klienta i usprawnianiu wewnętrznych procesów. Przykładowo PKO Bank Polski wdraża AI w takich obszarach, jak wsparcie zarządzania finansami przy wykorzystaniu asystenta głosowego, czy rozpoznawanie uśmiechów klientów i doradców. Z kolei Alior Bank do końca czerwca 219 roku zautomatyzował już 70 procesów w obszarach związanych z obsługą klienta.

otwórz konto za zero z najlepszą aplikacją bankową

Rozwój sztucznej inteligencji to również ważny element walki konkurencyjnej w wymiarze globalnym. W obliczu zintensyfikowanej konkurencji firm z całego świata, Komisja Europejska zaproponowała budżet w wysokości 9 mld euro na sfinansowanie projektów związanych z sztuczną inteligencją w latach 2021–2027 realizowanych na terenie Unii.

Ogromny potencjał drzemiący w technologii AI dostrzegają inwestorzy. W samym 2018 r., rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję przyciągnęły aż 24 mld dol. w ujęciu globalnym, co stanowi aż dwunastokrotny wzrost w porównaniu z 2013 r. Inwestorzy interesowali się w szczególności amerykańskimi i chińskimi startupami specjalizującymi się w AI. W Europie z kolei ich pupilami są firmy z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii – zauważa raport Deutsche Banku.