Funkcjonalności urządzeń usprawnią obsługę pasażerów na pokładach pociągów, a w dobie epidemii koronawirusa, zapewnią bezpieczeństwo i higienę wszystkim podróżującym. Dostawcą mobilnych urządzeń płatniczych jest SIX Payment Services. 

Pociąg do elektronicznych płatności w PKP Intercity i w Kolejach Dolnośląskich

Polski przewoźnik kolejowy, PKP Intercity, wynajął do lutego tego roku 1 tys. nowych terminali mobilnych. Umowa pomiędzy SIX Payment Services a przewoźnikiem umożliwia poszerzenie zakresu współpracy o wynajem dodatkowych urządzeń, gdyby wymagała tego rozbudowana siatka połączeń lub zwiększona liczba składów kolejowych. Tym samym, obecnie pracownicy drużyn konduktorskich PKP Intercity korzystają już z nowych terminali, na wszystkich trasach, we wszystkich pociągach.

Natomiast Koleje Dolnośląskie wynajęły 240 mobilnych terminali płatniczych, co daje możliwość płatności kartą lub telefonem we wszystkich pociągach tego przewoźnika. Każdy z konduktorów został zaopatrzony we własne urządzenie. Terminale w pociągach dolnośląskiego przewoźnika były testowane od początku lutego br. i proces ten miał potrwać do końca kwietnia. Po trzech miesiącach sprawdzania rozwiązania planowano podjąć decyzję o wprowadzeniu go na stałe. Zdecydowano jednak o przyspieszeniu wdrożenia ze względu na epidemię koronawirusa. Płatności bezgotówkowe są bowiem dzisiaj najbardziej higieniczną, a co za tym idzie bezpieczną formą płatności.

Wygoda i bezpieczeństwo – zarówno dla pasażerów, jak i konduktorów

Konduktorzy otrzymali zestawy składające się z terminala, drukarki oraz PINpada. Cały sprzęt funkcjonuje w oparciu o technologię bezprzewodową – może korzystać z sieci WiFi w pociągach oraz z sieci LTE, gdyż istnieje możliwość aktywnego przełączenia pomiędzy dwoma systemami komunikacji. Terminal wyposażony jest w 4,7-calowy wyświetlacz oraz system operacyjny Android w wersji 8.1 i drukarkę. Z pozostałymi urządzeniami sprzęt może się komunikować przewodowo, w tym przez USB oraz złącze szeregowe, jak również bezprzewodowo przez WiFi i Bluetooth. Poprzez dwa ostatnie komunikuje się z PINpadem.

Kompaktowa wielkość zestawu i bezprzewodowość pozwala zmieścić go w małej podręcznej torbie, w przeciwieństwie do poprzedniego rozwiązania, gdzie PDA miało prawie 30 cm długości, ważyło prawie 1 kilogram, a PINpad przypięty był metrowym kablem. Tym samym nowe urządzenia w rękach konduktorów są lekkie, poręczne, a przy tym odporne na upadek, różnicę temperatur i wilgoć (klasa szczelności IP67), dzięki czemu są przystosowane do pracy w zmiennych warunkach. To wszystko pozytywnie wpływa na komfort pracy konduktorów.

Coraz większy trend w stronę płatności elektronicznych

Wdrażanie elektronicznych urządzeń płatniczych stało się w ostatnim czasie dynamicznie rozwijającym się trendem. Natomiast obecnie, w czasie rozprzestrzeniającego się na całym świecie koronawirusa, płatności gotówkowe są marginalizowane na rzecz płatności elektronicznych lub internetowych. Stąd też duża dynamika wdrażania terminali płatniczych w poszczególnych branżach, w tym również w branży kolejowej.

Na życzenie PKP Intercity, obsługiwane są karty: Visa, V Pay, Mastercard oraz Maestro. Bateria urządzenia zapewnia 24-godzinny czas czuwania i umożliwia ciągły wydruk o długości do 253 metrów.