Dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb osób z niepełnosprawnością to dla e-sprzedawców szansa na zwiększenie sprzedaży, a także zdobycie lojalnego grona klientów. Według różnych szacunków, w Polsce jest nawet od 4 do 7 mln osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

Osiąganie lepszych wyników w zakresie dostępności cyfrowej może przełożyć się na skuteczne przyciąganie także starszych klientów. Jest to grupa, o którą warto zawalczyć. Dane z ostatniego spisu ludności pokazują, że już co piąty mieszkaniec Polski ma powyżej 60 lat. W ciągu dekady przybyło nad Wisłą niemal 2 miliony osób w wieku poprodukcyjnym, czyli w grupie wiekowej 60/65+.

Dostępność cyfrowa sklepów internetowych wciąż dość niska

Sklepy internetowe dostępne cyfrowo, czyli jakie? Aby serwis internetowy był uznawany za dostępny musi być zoptymalizowany na tyle, by z jego zasobów mogły wygodnie korzystać osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Tutaj pomocny jest standard WCAG, najlepiej w wersji 2.1. Określa on normy, których spełnienie zwiększa przystosowanie strony do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Zgodność ze standardem WCAG to także czynnik, który zwiększa szansę na lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez organizację WebAIM, przeszło 96 proc. stron internetowych nie spełnia potrzeb w zakresie dostępności. Polskim serwisom e-commerce pod kątem wybranych wytycznych WCAG 2.1 przyjrzała się firma Kinaole w opracowaniu „Raport dostępności cyfrowej e-commercu w Polsce”. Okazuje się, że średni poziom dostępności badanych serwisów nie przekroczył 44 proc. Oznacza to, że wiele e-sklepów spełnia kryteria dostępności jedynie częściowo.

Jak dostosować e-sklep do potrzeb klientów z niepełnosprawnością?

Podstawowe usprawnienia, które powinny wdrożyć sklepy internetowe to chociażby umożliwienie klientom stosowania wysokiego kontrastu oraz powiększenia czcionki. Niektórym użytkownikom w korzystaniu z e-sklepów pomaga specjalne oprogramowania, na przykład czytnik ekranu. Wskazane jest dostosowanie witryny sklepu internetowego zarówno do widoku poziomego, jak i pionowego. Warto również podpisywać obrazki, wdrożyć wyszukiwarkę, a także dzielić treści na obszary – ułatwia to nawigowanie.

– Dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów, to według mnie absolutny must have. Warto pamiętać, że poza tak ważnymi elementami, jak czytelność, przejrzystość, czy responsywność e-sklepu, niezwykle istotny jest także prosty i zrozumiały dla każdego odbiorcy proces płatności. Finalizacja zakupu to najczęstszy moment porzucania koszyków zakupowych. Jeśli chcemy podnieść konwersję, dostosowanie swojego sklepu do wytycznych WCAG 2.1, a także zaimplementowanie czytelnej bramki płatniczej to ważny element – twierdzi Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.

– Nie zapominajmy także o metodach płatności. BLIK, czy portfele cyfrowe to świetne narzędzie, ale wybierając operatora płatności, warto patrzeć także na inne formy finalizacji zakupu. Nie wszyscy seniorzy aktywnie korzystają z płatności mobilnych. Warto więc zwrócić uwagę na obecność takich metod jak tradycyjny przelew czy druczek. Umożliwi to zakupy mniej scyfryzowanym użytkownikom. Przejrzysty panel transakcyjny to wisienka na torcie, która dodatkowo ułatwi cały proces i spowoduje, że klient chętnie wróci do naszego e-commerce – dodaje Mateusz Wachowski.

Pełny obraz dostosowania e-sklepu do konsumentów z niepełnosprawnością da zlecenie audytu WCAG. Pomocne mogą być także testy danego serwisu, przeprowadzone z udziałem osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Co więcej, na rynku dostępne są gotowe szablony zgodne ze standardem WCAG, które można zastosować jako stronę sklepu internetowego.