Rafał Tomaszewski: Jak oceniacie rozwój otwartej bankowości w Polsce w ciągu ostatnich miesięcy? Jest dobrze, czy niekoniecznie?

Patryk Pietrzak: Rozwój postępuje i śmiało mogę powiedzieć, że jest lepiej niż rok temu. Część banków wdrożyła najbardziej podstawową usługę z zakresu open bankingu, czyli dostęp do rachunków innych instytucji. Wiele banków również stale pracuje nad zwiększeniem stabilności swoich API – w tym kontekście wielu uczestników rynku wspólnie pracuje nad usprawnieniem całego ekosystemu i identyfikuje słabe punkty nad którymi warto jeszcze pracować.

Otwarta bankowość nadal jest w fazie rozwoju i potrzebuje czasu na spełnienie wszystkich pokładanych w niej nadziei na usprawnienie życia użytkowników. W UK mimo wcześniejszego wdrożenia i dużo większych budżetów nie jest wiele lepiej niż w Polsce.

R.T.: Obecnie głównym motorem napędowym rozwoju open bankingu nad Wisłą są same banki. A co z fintechami? Czy one wystarczająco angażują się w ten proces?

P.P.: Przyjęło się stwierdzenie, że to banki grają pierwsze skrzypce w zakresie otwartej bankowości, ale fintechy nie pozostają w tyle. Powstają nowe, które bazują  swoje rozwiązania na tej technologii.

Co rusz rozmawiając z partnerami i innymi uczestnikami rynku, słyszymy o nowych pomysłach, co zwiastuje, że z miesiąca na miesiąc będzie działo się coraz więcej. Liczymy na naprawdę innowacyjne produkty w bardzo różnych sektorach gospodarki.

R.T.: W takim razie jak otwartą bankowość rozwija Kontomatik?

P.P.: Pracujemy nad tym, żeby już za niedługo móc oferować ocenę wiarygodności finansowej nie tylko klientów indywidualnych, ale i firm nie tylko z segmentu SME ale również dużych przedsiębiorstw.

Rozpoczęliśmy już prace nad dostosowaniem naszych systemów do analizy danych umożliwiających w przyszłości również scoring klientów biznesowych. To są zupełnie inne dane niż te charakterystyczne dla osób indywidualnych

R.T.: Open banking można wykorzystać także poza sektorem finansowym. Na przykład w jakich branżach? 

P.P.: Otwartą bankowość można wykorzystać właściwie w każdej branży: w e-commerce, księgowości, nieruchomościach czy telekomach, także w branży wynajmu mieszkań, maszyn lub mebli. Przykładowo, przedsiębiorstwa zajmujące się wynajmem, dzięki bankowym danym finansowym i ich analizie dostarczanej przez Kontomatika będą mogły poznać aktualną sytuację finansową swoich kontrahentów i dzięki temu oferować im np. wynajem bez kaucji czy odroczone terminy płatności. 

Co więcej, dane finansowe będą mogły umożliwiać firmom dopasowanie oferty do możliwości klientów oraz proponować im dodatkowe produkty lub usługi w odpowiednim czasie. Na koncie bankowym czarno na białym widać w jakiej sytuacji jest klient i jakie trendy w jego zachowaniu, dominują.

R.T.: Czy takie rozwiązania są już popularne za granicą? W Polsce chyba dopiero raczkują.

P.P.: Generalnie, otwarta bankowość to relatywnie świeży temat. Formalne ramy funkcjonowania otwartej bankowości w Europie stworzyła unijna dyrektywa PSD2. To ona określiła m.in.  zakres udostępnianych danych, techniczne i technologiczne warunki funkcjonowania API oraz nałożyła na banki obowiązek udostępniania danych wspomnianym uprawnionym stronom trzecim – na „wniosek” klienta.

Ciężko zatem spodziewać się, że otwarta bankowość, która prawnie funkcjonuje zaledwie od 2019 r. podbije serca wszystkich sektorów od razu. Wykorzystanie jej w branży finansowej w pierwszej kolejności jest naturalnym rozwojem tego obszaru. W innych branżach jesteśmy na etapie edukacji klientów, przekazujemy im naszą wiedzę i doświadczenie i dzięki temu jesteśmy w stanie przekonać do wdrożeń kompletnie nowych rozwiązań i pozwolić na szybszy rozwój.

R.T.: Kontomatik zamierza działać w tym obszarze? I rozwijać otwartą bankowość poza sektorem finansowym? 

P.P.: Obecnie startegia Kontomatika zakłada poszerzenie grona klientów o firmy spoza branży finansowej. Specjalizujemy się w dostarczaniu usług z zakresu otwartej bankowości firmom pożyczkowym, fintechom i bankom. Takich podmiotów mamy w portfolio ponad 100. 

Jednakże już w zeszłym roku pozyskaliśmy kilku klientów spoza sektora finansowego. Rozpoczęliśmy współpracę z firmami z Polski i Hiszpanii, które zajmują się wynajmem! Idziemy za tym powstającym zainteresowaniem, bo widzimy, że poza branżą finansową jest duży potencjał wykorzystania otwartej bankowości. W ostatnim czasie zgłosiła się do nas nawet hiszpańska firma prawnicza z zapytaniem o możliwość współpracy. 

R.T.: O jakich wdrożeniach tutaj mówimy? Ostatnio rozwiązania z zakresu open bankingu wprowadził między innymi serwis Otodom, który współpracuje z Kontomatikiem.

P.P.: Zgadza się. W 2020 r. rozpoczęliśmy współpracę z polsko-brytyjską firmą Simpl.rent, która weryfikuje najemców online. Niedawno wszyscy usłyszeliśmy oficjalnie o ich partnerstwie z Otodom. Cieszymy się, że możemy wspierać innowacyjne usługi w procesach weryfikacji tożsamości i wiarygodności finansowej. I cieszymy się jeszcze bardziej gdy te rozwiązania sprawiają, że user experience jest lepszy i cały proces w który zaangażowany jest klient, dzięki Kontomatik może trwać np. mniej niż minutę. 

To nie jedyna taka firma w naszym portfolio. Już wcześniej do grona naszych klientów dołączyła hiszpańska firma Rentchester. W Barcelonie i Madrycie wynajmują meble i z naszą pomocą sprawdzają, czy kogoś na nie stać i czy taka osoba nie jest zadłużona już na starcie. 

R.T.: Jakie macie plany na dalsze rozwijanie otwartej bankowości poza sektorem finansowym? Gdzie już niedługo zobaczymy zastosowanie open bankingu?

P.P.: Na razie nie możemy zdradzić szczegółów, ale w ciągu kilku miesięcy ogłosimy współpracę z bardzo znanym i dużym podmiotem spoza branży finansowej. Nie możemy na tym etapie zdradzić nic więcej. Jesteśmy też w trakcie negocjacji współpracy z międzynarodowymi firmami więc z przekonaniem mogę stwierdzić, że ten rok rozpoczął się dla nas pomyślnie, mimo trwającej pandemii.

Liczymy, że dzieląc się naszym doświadczeniem zdobytym we współpracy z bankami, firmami pożyczkowymi, leasingowymi i faktoringowymi będziemy mogli w tym roku pochwalić się dużymi sukcesami wdrożeniowymi u nowych klientów.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

P.P.: Dziękuję.

Z Patrykiem Pietrzakiem, członkiem zarządu Kontomatik, rozmawiał Rafał Tomaszewski.